Recensie: Een kleine verrassing

Hendrik Groen – Een kleine verrassing: uitgeverij Boekerij

Hendrik Groen, het pseudoniem is inmiddels een begrip in de boekenwereld. Er verschenen twee dagboeken over de montere, vriendelijke bejaarde en zijn eigenzinnige vrienden, een stand alone over een man die zijn eigen dood in scene zet (maar die mij helaas veel minder goed beviel) en nu is er dan opnieuw een boek over Hendrik Groen, de vriendelijke bejaarde. Hoe leuk is dit boek?

In Een kleine verrassing zijn Hendrik en Evert weer eens bezig met onkuise zaken, zoals ze dat in de eerdere boeken ook doen. Maar dit keer speelt het verhaal zich een aantal jaren voor hun intrede in het bejaardentehuis af. Evert en Hendrik wonen nog zelfstandig, en het is maar de vraag hoe slim dat nog is. Want wat ze nu uitspoken, gaat wel heel ver. Evert is op een regenachtige avond onderweg naar een gezellig avondje met Hendrik, als hij een ludiek idee opvat. Bij een basisschool neemt hij ‘per ongeluk’ een baby in een kinderwagen mee. En loopt daarmee naar Hendrik, als ‘verrassing’.

Hendrik is uiteraard verbijsterd en sommeert Evert om de baby terug te brengen naar diens ouders. Maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Tenminste, niet als je zelf niet gelinkt wil worden aan de vermissing van de baby. Want dat wil Evert niet, en Hendrik lijkt het ook geen goed idee om er rechtstreeks aan verbonden te worden. Dus verzinnen ze een plan om de baby ongemerkt terug te brengen naar de ouders. Maar dat werkt niet. Een nieuw plan wordt verzonnen, maar dat werkt ook niet. Wat nu? Hoe langer de baby niet bij de ouders is, hoe penibeler hun situatie wordt. Hoe redden Evert en Hendrik zich hier uit?

Een nieuwe roman van Hendrik Groen is op het eerste gezicht altijd een goed idee. De twee dagboeken bevielen mij namelijk zó goed, dat ik Hendrik Groen als instabuy-auteur aanmerkte. Maar of dat in dit geval wel zo’n goed idee was? (tkg: ik kocht het boek niet, maar kreeg het opgestuurd van de uitgeverij, waarvoor uiteraard mijn grote dank!) Het idee, het meenemen van een baby als ‘verrassing’ is op zijn minst stuitend. En ik als moeder kon mij totaal niet verplaatsen in de gedachtegang van Evert, die ik in dit boek een stuk minder sympathiek vond. Hendrik blijft gelukkig een goedzak die vooral niet wil dat zijn beste vriend nog verder in de problemen komt -en die goddank meteen inziet dat de baby terug moet naar diens ouders- en daar ben ik erg blij mee. Ik zie niet graag een literair personage van zijn voetstuk vallen.

Toch vind ik het jammer dat de schrijver deze insteek heeft gekozen voor een gek avontuur van de twee oude heren. Er had zoveel ander leuks bedacht kunnen worden. Gelukkig heeft het boek wel de kenmerkende humor die in andere boeken ook naar voren komt, en daarmee voelt het geheel wel vertrouwd. Veel streken en kenmerken die Hendrik en Evert in ‘latere’ verhalen hebben, komen nu al naar voren, in mindere mate. In die zin zie je als lezer wel hoe er wordt toegewerkt naar de toekomstige Hendrik en Evert-boeken. De weg wordt als het ware voor ze geplaveid.

Is Een kleine verrassing dan helemaal niet leuk? Jawel, er zitten meer dan genoeg grappige momenten tussen. Maar die kunnen wat mij betreft het verhaal net niet redden. Helaas, Hendrik Groen is voor mij geen instabuy-auteur meer.

Een kleine verrassing – Hendrik Groen €19,99