Recensie: Het instituut

Stephen King – Het instituut: uitgeverij Boekerij

Stephen King is een geweldige schrijver, dat weet iedereen. Hij schreef legio klassiekers, verkocht miljoenen boeken en is dé auteur op het gebied van horrorboeken. De verfilmingen van boeken als The It, The Shining, Carrie, Misery en nog veel meer, zijn minstens zo legendarisch als de boeken zelf. Maar is het nieuwste boek van King, Het instituut, wel van datzelfde kaliber?

In Het instituut is de Amerikaanse overheid het grote kwaad. Zij ontvoeren namelijk kinderen door het hele land om ze in te zetten voor hun eigen doeleinde. In een groot complex, verscholen in een woud, experimenteren ze erop los, zonder enige compassie voor de kinderen, die soms niet ouder zijn dan acht jaar. De hoofdrolspeler is Luke Ellis, een hoogbegaafde jongen. Hij wordt midden in de nacht ontvoerd, en zijn ouders worden zonder pardon vermoord. Hij wordt wakker in een kamer die sprekend op zijn kamer lijkt, maar het niet is. In de gang waar de kamer op uitkomt, zitten nog veel meer kinderkamers. Hij wordt wegwijs gemaakt door een ouder meisje, Kalisha. Zij legt hem uit dat de andere kinderen die hier wonen, op dezelfde manier zijn ontvoerd. En blijkbaar zijn ze allemaal speciaal. Ze zijn ofwel telekinetisch, ofwel telepathisch. De een is sterker dan de ander, maar allen zijn ze bijzonder. Maar waar wil het Instituut ze voor gebruiken? En hoe kunnen ze ontsnappen voor hun levens nog erger worden?

Wat is Het instituut een fantastisch en spannend boek!  Het is onderhoudend, meeslepend, dramatisch, wervelend en gewoon heel erg fijn om te lezen. Stephen King laat met Het instituut zien uit welk hout hij gesneden is, en bovendien dat hij na al die jaren schrijven nog lang niet heeft ingeboet aan fantasie. Wat ik bovendien heel fijn vind is dat het boek typische Stephen King-kenmerken heeft. Zo begint het verhaal met de roadtrip van een doorsnee Amerikaanse man, door ruraal Amerika. Hij doet kleine dorpjes aan, werkt hier en daar, voorziet in zijn eerste levensbehoeften maar heeft verder weinig plannen. Het zijn die kleine dorpjes, die echte Amerikaanse plattelandsdorpen die zo kenmerkend zijn voor Stephen King. Een van mijn favoriete boeken van King, Werk in uitvoering, situeert in precies zo’n dorpje. Met een kleine maar hechte gemeenschap, een klein politiekorps en ouderwetse normen en waarden. Maar waar het dorp in Werk in uitvoering een gevangenis blijkt, is het dorpje in Het instituut juist een veilige baken.

Toen ik begon met lezen dacht ik een paar keer: Wat heeft dit verhaal nu met het verhaal dat ik op de achterflap las, te maken? Maar die gedachtes liet ik snel los. Ik weet inmiddels dat het vanzelf duidelijk wordt bij Stephen King. En tot die tijd doe je er verstandig aan om gewoon te genieten van het verhaal dat je verteld wordt. Een magistraal, bijzonder verhaal over innerlijke kracht, verbeeldingsvermogen, vriendschap, vertrouwen en het paranormale.

Het instituut is een boek dat je veel te snel uitleest, een boek dat uniek is, maar tegelijkertijd heel bekend (kinderen die tegen hun wil door volwassenen worden ingezet voor een duister doel, daar zijn meerdere boeken over geschreven). Een boek dat ontroerd, maar tegelijkertijd choqueert. Een boek dat spannend is, maar ook hier en daar voortkabbelt. Een boek, kortom, met van alles wat. Maar bovenal een boek dat gewoonweg ontzettend goed is geschreven en staat als een huis.

Het instituut – Stephen King €24,99

5 gedachten over “Recensie: Het instituut

1. Wat een heerlijke recensie. Ik heb maar een stuk of zeven boeken van King gelezen, maar voor deze zou ik na je recensie zo naar de plaatselijke boekhandel rennen. Ware het niet dat die vorige week definitief zijn deuren gesloten heeft.

2. Hoi Tessa,
    Dit lijkt mij een geweldig boek ga hem zeker kopen op de e-reader.
    Alleen heb ik een vraagje. Dit is dan het eerste boek dat ik zou lezen van Stephen King. Kan dat zo of moet je de boeken in volgorde lezen. Alvast bedankt voor de hulp.