Recensie: Ik mis je

Gillian King – Ik mis je: uitgeverij Zomer & Keuning

Ik las al meerdere romans van Gillian King, en die vervelen eigenlijk nooit. Ze weet altijd een zekere mate van diepgang in haar romans aan te brengen die me aan de pagina’s geboeid houden. Zou dat met haar nieuwste roman, Ik mis je, ook zo zijn? Ik was nieuwsgierig genoeg om een recensie-exemplaar op te vragen bij de uitgeverij.

In Ik mis je volg je het leven van de jonge Charlie. Zij en haar beste vriendin Bo staan vol in het leven en genieten. Van hun jeugd, elkaar en hun families. Want ze zijn ook heel hecht met Bo’s grote broer Carsten. Maar Charlie is te jong voor hem. Tenminste, dat zegt hij steeds, maar als Charlie 18 wordt, kunnen ze er niet meer omheen: ze zijn hartstikke verliefd op elkaar. Maar dan slaat het noodlot toe: bij een auto-ongeluk komt Bo om het leven. Charlie voelt zich ontzettend schuldig en verlaat hun woonplaats uit schaamte. Ze kan Bo’s familie niet meer onder ogen komen.

Ze vindt onderdak bij een vriendin, maar komt daardoor ook in aanraking met James, een hele foute gast. Charlie ziet echter niet hoe fout James is, tot het te laat is. Tien jaar later keert Charlie terug naar haar oude woonplaats. En daar wordt ze keihard geconfronteerd met haar verleden, wat ze nooit helemaal heeft verwerkt, en ook niet achter zich kan laten. Carsten komt weer terug in haar leven, maar wegens ontwikkelingen in Charlies leven staan de twee nu lijnrecht tegenover elkaar. Wat is er gebeurd? En komt dit nog goed?

Ik mis je is een wervelende roman die helaas veel te snel uit was. Ik werd vanaf bladzijde één meegezogen in het verhaal van Charlie en Bo, hun bijzondere vriendschap, het grote drama dat plaatsvindt, de nasleep hiervan en de impact die het op Charlies leven heeft. Ik vind het mooi dat King meerdere verhalen laat samenvloeien, zaken van meerdere kanten belicht en geen taboe schuwt. Ik kreeg tijdens het lezen steeds meer respect voor Charlie, en de vrouw die ze geworden was.

Hoewel dit een feelgoodroman is, komt er ook genoeg drama in voor. Sterker nog, het dramagehalte is zelfs heel hoog. En dat is helemaal niet erg. Het geeft het boek juist extra diepgang. En dat is bijzonder. Veel vaker zijn feelgoodromans te simplistisch qua opzet, waardoor het logisch is dat je er doorheen vliegt. Daar had ik bij Ik mis je helemaal geen last van. Ik was er zo snel doorheen omdat het verhaal gewoon zo sterk in elkaar zit. De thema’s zijn actueel, boeiend en ontroerend, de personages zijn sterk neergezet, zodat ze elkaar ook versterken in plaats van afzwakken en de verhaallijn zit gewoon goed in elkaar.

Gillian King did it again: ze schreef alweer een prachtig, meeslepend boek die me nog lang zal bijblijven. Wat heeft Nederland toch geweldige auteurs. Ik geniet, met volle teugen.

Ik mis je – Gillian King €15,-