Recensie: De ketting

Adrian McKinty – De Ketting: uitgeverij Boekerij

Je moet er als ouder niet aan denken dat er iets met je kind gebeurt. Dit uitgangspunt heeft McKinty letterlijk genomen en verwerkt in een even originele als lugubere thriller.

Toen ik deze thriller in de catalogus van uitgeverij Boekerij zag staan, wist ik dat ik deze heel, heel graag wilde lezen. Liever sneller dan later. Dus vroeg ik op hoop van goede zegen een recensie-exemplaar aan. Die kreeg ik, hoera!

De opzet van het verhaal is afschuwelijk: een kind wordt ontvoerd. De vader en/of moeder van dit kind krijgt hem of haar alleen terug als ze zelf ook een kind ontvoeren. En diens ouders moeten dan ook weer een kind ontvoeren om hun eigen kind terug te krijgen. Op die manier werkt De Ketting, een initiatief van een zieke geest. Moeder Rachel en haar dochter worden slachtoffer van deze organisatie.

Rachel wordt benaderd en moet binnen korte tijd bijna onmogelijke opdrachten uitvoeren om haar kind terug te krijgen, met als moeilijkste taak het ontvoeren van een ander kind. Maar ze komt er al snel achter hoe ver ze bereid te gaan is voor de veiligheid van haar eigen kind. Tegelijkertijd beseft ze zich dat deze organisatie nooit zal stoppen, tenzij ze gestopt worden. Maar hoe stop je een organisatie die handelt in doodsangst?

De ketting is een ander boek dan ik had verwacht. En dat bedoel ik allerminst op negatieve manier. Ik had een verhaal verwacht die langer zou draaien om de ontvoering, en minder om de tijd erna. Dat dit wel het geval bleek, heeft alleen maar goed uitgepakt. Want juist de tijd na de ontvoering, na het thuiskomen, laat zien hoeveel impact een dergelijk trauma heeft, en hoe ver de tentakels van De ketting reiken. Bovendien laat het zien hoe het iemand kapot maakt, en dus gevaarlijk. Want immers: iemand die niets meer heeft te verliezen, gaat tot het uiterste voor rechtvaardigheid.

Wat daarnaast heel sterk is, is de uitwerking van de tijdlijn. Bijna tot op de seconde wordt bijgehouden wat aan verschillende kanten van het kamp de ontwikkelingen zijn. Rachel haar acties om haar dochter terug te krijgen worden nauwkeurig beschreven, terwijl tegelijkertijd haar dochter zich ook beraamt op een ontsnapping. Het zorgt voor een wervelende mix van spanning en angst, die zich al snel van jou als lezer eigen maakt. McKinty schrijft adembenemend spannend en zit zijn personages stuk voor stuk dicht op de huid. En dat leest heel prettig.

Het einde van het boek, waarin Rachel het heft in eigen handen neemt, is ietwat vergezocht maar wel een logisch vervolg. Het is misschien iets minder spannend, maar zorgt wel voor een mooie cirkel. Al met al is De ketting een super origineel, spannend en onderhoudend boek dat reikhalzend doet uitkijken naar meer boeken van McKinty. Zou hij nogmaals zo weten te verrassen?

De ketting – Adrian McKinty €19,99

2 gedachten over “Recensie: De ketting