Recensie: Otherhood

William Sutcliffe – Otherhood: uitgeverij Boekerij

Een boek over moeders die het heft in eigen handen nemen en de levens van hun volwassen zonen op stelten zetten. Klinkt grappig. Maar hoe grappig is het boek daadwerkelijk? Van uitgeverij Boekerij kreeg ik een exemplaar opgestuurd om te recenseren en ik begon er vol goede moed aan.

Drie moeders van drie zonen zijn het zat om genegeerd te worden door hun bloedjes. Ze krijgen niet de – in hun ogen- aandacht die ze verdienen, krijgen hooguit een WhatsApp op Moederdag en ze zijn zelfs nog geen oma. Schande! Tijd dus, om in te grijpen.

Carol is de moeder van Matt, een succesvolle vrijgezel die voor een mannentijdschrift werkt maar weinig diepgang in zijn leven kent. Dat moet anders, vindt ze. Gillian is de moeder van Daniel. Na een pijnlijke break-up is hij verhuisd naar de andere kant van het land. Ze probeert grip op hem en zijn gevoelens te krijgen. Helen is de moeder van Paul, een homoseksuele jongen die nooit tegenover zijn moeder uit de kast is gekomen, hoewel ze heus wel weet dat hij op mannen valt. Maar hij verbergt een groot geheim voor haar. Alle drie de moeders trekken een week bij hun zoon in: wat kan er nu misgaan?

Ik moest erg aan dit boek wennen. Op het eerste oog leek me dit een overdreven, über Amerikaans verhaal. Want in Nederland zouden moeders nooit zulke drastische, vrij dramatische beslissingen nemen, toch. Maar naarmate het boek vorderde, begon ik er lol in te krijgen. Ik nam de verhaallijnen met een korreltje zout en vanaf toen begon ook echt het genieten. Het genieten van de humor, de absurde situaties, de best diepzinnige dialogen en overpeinzingen, de groei van de personages en de ontwikkeling van het verhaal zelf. Ik vond het zelfs jammer toen het boek uit was.

Wat ik sterk vind aan het boek is de subtiele humor. Ondanks dat een discussie zwaar op de hand lijkt, wordt toch de draak gestoken met typische moeder-zoon ruzies als ‘waarom heb je me nog geen oma gemaakt’, ‘heb je je leven wel op orde zonder mij’, ‘waarom vertel je iets belangrijks wel aan je vader maar niet aan mij?’ etc. Het is verfijnde humor, die ik erg kon waarderen. Daarnaast is het een mooi boek over de bijzondere band tussen moeders en hun zonen. Alhoewel ik hoop dat ik later niet zo’n bemoeizuchtige moeder wordt voor mijn zoon. Arm kind!

Ik heb de film, die je via Netflix kunt zien, ook gekeken. Maar dat had ik beter niet kunnen doen. Het is leuk om te zien hoe sommige gedeeltes uit het boek overgebracht worden, maar de film is zo compleet anders dan het boek, het was bijna alsof ik naar een totaal ander verhaal zat te kijken! In tegenstelling tot de relatie tussen moeders en zonen ging het in de film hoofdzakelijk over de vriendschap tussen de moeders onderling, en hun eigen persoonlijke groei. De band met hun zonen leek bijna ondergeschikt. De moeders gaan, geheel op z’n Sex in the city’s, helemaal los en gillen, kakelen en jubelen flink wat af. Precies zoals Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha zouden doen. En dat viel me zo ontzettend tegen. Dat was echt niet de insteek van het boek! Een tip dus: lees vooral het boek, maar laat de film alsjeblieft achterwege.

Otherhood – William Sutcliffe €15,99