Recensie: Echo

Thomas Olde Heuvelt – Echo: uitgeverij Luitingh Sijthoff

Van Thomas Olde Heuvelt las ik eerder Hex, een angstaanjagend, griezelig boek over een dorpsgemeenschap die voor de buitenwereld verborgen houdt dat er een eeuwenoude heks leeft, die het dorp terroriseert. Subliem geschreven, ongelooflijk griezelig en bovendien een boek waar ik nu –anderhalf jaar na het lezen- nog steeds de koude rillingen van kan krijgen. Zo goed geschreven, was Hex. Mijn verwachtingen voor Echo waren dan ook hooggespannen.

Echo is een boek over Nick en Sam. Ze zijn een stel, en staan volop in het leven. Beide zijn aantrekkelijk, en houden van uiterlijk vertoon. Maar ze zijn ook erg verschillend: waar Sam een luxeleventje gewend is, is Nick een echte avonturier. Hij gaat jaarlijks op tochten om de hoogte bergen te beklimmen. Sam snapt hier niets van. Sinds een traumatische gebeurtenis in zijn vroege jeugd is hij nooit meer de bergen in geweest, ze jagen hem angst aan. Nick wordt er juist enorm door aangetrokken: boven in de bergen voelt hij zich vrij. Ondanks Sams angst dat Nick iets zal overkomen, gaat het altijd goed. Tot hij besluit de berg Maudit in de Zwitserse Alpen te beklimmen met een klimmaatje. Het gaat gruwelijk mis.

Nick is de enige overlevende van wat een ongeluk lijkt te zijn, maar Sam merkt al snel dat er iets niet klopt aan Nick. Hij is zichzelf niet meer. Natuurlijk is hij getraumatiseerd, maar Sam vermoedt dat er ook iets anders speelt. Iets duisters, iets wat Nick enorme angst aanjaagt, maar hem ook onherroepelijk heeft veranderd. Wat is er boven op de berg gebeurd? En wat betekent dit voor Nick? Is hij nog wel zichzelf, of heeft iets anders bezit van hem genomen? Wanneer er mensen om hem heen sterven, beseft Sam dat de waarheid weleens veel erger kan zijn dan hij vermoedt. Samen met Nick vertrekt hij naar Zwitserland om voor eens en voor altijd af te rekenen met dat wat Nick zo tart. Maar hoe stop je iets dat al eeuwenoud en oersterk is?

Misschien waren mijn verwachtingen iets te hooggespannen. Ik vond het boek namelijk veel minder eng. Echt veel minder eng. Het gegeven, een jonge, aantrekkelijke man met een rijkelijk, actief leven, komt getransformeerd terug van een bergbeklimming die vreselijk fout afliep, is goed. En de momenten waarop er gegriezeld kon worden, waren ook talrijk. Maar Echo is naast eng vooral indringend. Olde Heuvelt besteedt veel aandacht aan de psyche van zijn personages, aan hun innerlijke strijd. Hij vertelt daarbij op creatieve wijze: door middel van aantekeningen, achterafblikken en analyses. Niet alleen van Sam, maar ook van Nick. En de passages vanuit Nicks perspectief zijn wellicht nog het engst. Het laat namelijk feilloos zien hoe bang hij zelf is. Bang om te verdwijnen, bang om compleet opgeslokt te worden door ‘die ander’.

Maar minstens zo treffend zijn de passages van Sam. Zijn niet-aflatende liefde voor Nick, zijn groeiende wantrouwen, zijn onverschrokkenheid: het maakt indruk. Maar op geheel andere wijze dan Hex. Wat dat betreft is het eerste deel, waarin je Julia volgt terwijl ze in een verlaten bergchalet belaagd wordt door geesten, het allerengste. En daarmee ook het gedeelte dat het beste blijft hangen. Het is niet zo dat het boek daarna inkakt, dat zeker niet, maar het is veel minder eng. En Olde Heuvelt neemt na dit stuk ook veel meer de tijd voor alles. Aan de ene kant is dat prettig, omdat je je dan sterk verbonden voelt met de personages, maar aan de andere kant paste dit niet binnen mijn verwachting. Ik verwachtte hetzelfde griezelniveau.

Terwijl dit boek zoveel meer is. Als je je als lezer daarop in stelt, of als je Hex nog niet kent, zul je een fantastische leeservaring hebben. Beloofd. Thomas Olde Heuvelt heeft namelijk een geweldig, sterk boek geschreven dat vooral psychologisch erg sterk is. En wees gerust, er valt genoeg te griezelen. Het had op mij alleen niet dezelfde impact als Hex. Maar laat je daar vooral niet door weerhouden.

Echo – Thomas Olde Heuvelt €21,99

2 gedachten over “Recensie: Echo