Recensie: Het mes

Jo Nesbo – Het mes: uitgeverij Cargo

Het is al veel te lang geleden sinds ik iets las van Jo Nesbo, stiekem toch wel mijn favoriete Scandinavische thrillerauteur. Zijn serie over Harry Hole, een getroebleerde rechercheur met het talent zichzelf en degenen van wie hij houdt in de nesten te werken, komt met Het mes weer tot leven. Het laatste wat ik over Hole las, was De dorst. Ik smulde van dat boek, en het liet me watertandend naar meer achter.

Maar Nesbo is even wreed naar zijn lezers als zijn personages: het duurde -voor mijn gevoel?- veel te lang voor er weer een nieuw verhaal over Harry Hole lag. De dorst was al een heftig verhaal, wat zou Nesbo nog meer in petto kunnen hebben voor zijn beroemde personage? In een interview met de auteur las ik al dat het in Het mes zwaar zou worden voor Harry Hole. Waar je denkt dat hij in eerdere boeken al genoeg te verduren had, lijkt nu pas echt een nachtmerrie voor hem te zijn gecreëerd. Met dat in mijn achterhoofd, begon ik in het boek.

In Het mes wordt Harry wakker met bebloede kleren, maar geen enkel benul hoe hij daaraan komt, en of het überhaupt wel zijn eigen bloed is. Harry leeft alleen -zijn grote liefde Rakel heeft hem definitief aan de kant gezet- hij heeft een niet noemenswaardige functie bij de politie en is weer flink aan de alcohol. Harry mist Rakel enorm, maar durft het contact niet te leggen, uit angst opnieuw afgewezen te worden. Hij slijt zijn avonden en nachten met vrouwelijk gezelschap, maar gelukkig is hij absoluut niet. Dan, een paar dagen later, krijgt hij het telefoontje wat zijn hele leven op zijn kop zal zetten en hem doet verlangen naar de dood. Harry komt terecht in een nachtmerrie waar geen eind aan lijkt te komen.

En dan is er ook nog Svein Finne, de serieverkrachter die hij jaren eerder achter de tralies kreeg. Harry blijkt een geliefde van Finne te hebben gedood, en nu is Finne uit op wraak. Harry is ervan overtuigd dat zijn aartsvijand betrokken is bij de nachtmerrie waarin hij terecht is gekomen, maar zijn vrienden en collega’s verklaren hem voor gek. Maar als Finne het niet was, wie dan wel? En waarom zat Harry zelf onder het bloed? Heeft hij zijn eigen nachtmerrie gecreëerd of wordt hij gemanipuleerd door een briljante, kwaadaardige geest?

Van De dorst vond ik al dat er legio in gebeurde en dat Nesbo zijn lezers continu op het verkeerde been zette door te hinten naar een kwade opzet van een personage, maar uiteindelijk te eindigen met een totaal andere verhaallijn. Ik hield die mogelijkheid voor Het mes bij het beginnen met lezen in mijn achterhoofd, maar dat gevoel zakte weg, naarmate ik me verloor in het boek. Stom, want Nesbo haalt hetzelfde trucje uit: hij zet je continu op het verkeerde been. Dat doet hij zo gewiekst en slim, dat ik er alleen maar respect voor kan hebben. Nesbo is niet zomaar een verhalenverteller, hij is dé verhalenverteller. Hij laat Harry bijvoorbeeld korte dingen herinneren, zonder aan de lezer te verklappen wat dat is. Hij laat doorschemeren dat er dingen gebeuren die Harry triggeren in zijn herinneringen. Maar hij doet dit zo terloops, dat je er bijna overheen zou lezen.

Dat heb ik meermaals gedaan, hoe aandachtig ik de aanwijzingen ook in mijn hoofd wilde hebben. Want het verhaal loopt nu eenmaal als een trein. En niet zomaar een boemeltje tussen Zwolle en Deventer, maar een bullettrein in Japan. Man, wat een vaart! Er is geen ontkomen aan, deze thriller boeit van begin tot eind. Het is Nesbo verdorie weer gelukt om me op het puntje van mijn stoel te houden. Want man o man, wat heeft hij weer een angstaanjagend briljant goed boek geschreven. Steeds als je denkt: het kan niet beter, gaat hij toch weer een stapje verder. Verlegt hij toch weer zijn grenzen.

Maar wat heeft hij ons, zijn fans, nu nog te bieden? Wat hij Harry heeft aangedaan in dit boek (echt, ik had medelijden!), ging zo ver. Hoe wil hij dat ooit overtreffen? En moet je dat willen? Ja, ik wil dat wel. Want van Harry Hole krijg ik persoonlijk nooit genoeg. En Jo Nesbo hopelijk ook niet.

Het mes – Jo Nesbo €22,99