Recensie: Stad van meisjes

Elizabeth Gilbert – Stad van meisjes: uitgeverij Cargo

Het is al jaren geleden sinds ik een boek van Elizabeth Gilbert las. Dat was –uiteraard- Eten, bidden, beminnen. In de tussentijd schreef ze andere boeken, maar die las ik niet. Tot nu. Ze heeft een nieuwe roman geschreven, Stad van meisjes, over het bruisende New York van de jaren ’40. Het verhaal sprak me dusdanig aan dat ik de uitgeverij benaderde voor een recensie-exemplaar. En die ontving ik: een groot, vuistdik boek. Daar ging ik eens goed voor zitten.

Het verhaal is het levensverhaal van Vivian Morris. Op 19-jarige leeftijd arriveert zij in het New York van 1940. Ze is van huis weg gestuurd, nadat ze haar eerste jaar op de universiteit niet haalde. Als straf wordt ze naar haar tante Peg gestuurd, die een klein theater genaamd Lily’s Playhouse runt in Manhattan. Vivian voelt zich meteen thuis tussen de acteurs en revuemeisjes. Omdat ze een begenadigd naaister is wordt ze de onofficiële kostuummaakster en –ontwerpster van het gezelschap. Vivian sluit vriendschap met revuemeisje Celia, met wie ze nachtenlang op stap gaat en haar eigen seksualiteit ontdekt. Ze verslijt mannen bij de vleet, tot er in Lily’s Playhouse iets fundamenteels verandert.

In Europa is inmiddels de oorlog in volle gang, en een Britse toneelspeelster en haar echtgenoot zitten vast in Amerika. Edna Parker Watson is een gevierd actrice, maar is in Amerika onbekend. Ze is echter dik bevriend met Peg, die ze nog van de Eerste Wereldoorlog kent, en zodanig nemen zij en haar echtgenoot hun intrek in het theater. Maar Edna kan niet stilzitten en wil meedoen. Aangezien Peg haar niet in haar luchtige, laagdrempelige voorstellingen wil laten meedoen, wordt er een nieuw toneelstuk geschreven voor Edna. Peg’s vervreemde echtgenoot, Billy Buell, schrijft het stuk en blijft meteen hangen om het succes dat het wordt, te aanschouwen. Voor het toneelstuk wordt een jonge acteur, Anthony, aangenomen. Het is liefde op het eerste gezicht tussen hem en Vivian. Maar hoe lang kunnen dingen goed blijven gaan? En met welke vernietigende kracht stort het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis van Vivian in?

Stad van meisjes is een schitterend verhaal vol hartstocht en emotie, vol passie en gevoel. De belevingswereld van Vivian is even vreemd als vertrouwd. Dat eerste komt vanwege de tijdsgeest: de jaren ’40 in New York: niet iets waar de gemiddelde Nederlandse volwassen vrouw zich écht iets bij kan voorstellen. En dat is ook een grote charme van het boek. Je verbeelding gaat heerlijk met je op de loop, en de setting, een verweerd theater met uniek theatergezelschap, leest bijna als een sprookje. Je ziet de kostuums voor je, proeft de sfeer, ruikt de charme die er van dat wereldje uit gaat. Het is niet verwonderlijk dat het hoofdpersonage Vivian zo onder de indruk is van alles wat ze ziet. Zo ervoer ik het ook.

Tegelijkertijd is Stad van meisjes een ijzersterk boek over feminisme. Want ondanks de tijdsgeest, zijn Vivian en haar vriendinnen bijzonder vrijgevochten vrouwen. Vrije liefde, eigen keuzes maken, een carrière hebben: ze gaan er volop voor. En ondanks de bezwaren die mannen, of oudere mannelijke familieleden (en ook vrouwelijke, wat dat betreft!), kiezen ze hun eigen pad. Ongeacht of dat de slimste of beste keuze is. Ze komen in de problemen, maar nemen ook hun verantwoordelijkheid. Ze staan hun mannetje, ook al zit het tegen. En dat was behoorlijk inspirerend om te lezen. Wie aan de jaren ’40 denkt, denkt niet direct aan feminisme of vrijheid voor vrouwen. Tenminste, ik niet. Ik denk eerder aan het keurslijf waarin vrouwen zich bevonden, aan hoe ze hun baan op moesten geven zodra ze getrouwd waren. Gelukkig schetst Gilbert met deze roman een heel ander beeld. Ik ben haar er dankbaar voor.

Wat ik tot slot erg goed vond aan deze grootse roman, is dat Gilbert Vivian laat schrijven aan de lezer. Of nu ja, eigenlijk niet aan dé lezer, maar één lezer specifiek. Ze vertelt haar levensverhaal aan ene Angela. Wie dit is, en wat haar relatie tot Vivian is, kom je vanzelf te weten. Tot die tijd is het alsof Vivian het tegen jou heeft. En dat sleept je extra snel het verhaal in. En houdt je ook op de plek. Ik kan niet anders dan concluderen dat Stad van meisjes een heerlijke roman is, waar je jezelf even helemaal in kunt verliezen. Gaat dit lezen, iedereen. Er wacht je een prachtige ervaring.

Stad van meisjes – Elizabeth Gilbert €24,99