Recensie: Laatste weduwe

Karin Slaugher – Laatste weduwe: uitgeverij Harper Collins

Eindelijk. Na enkele stand alones (die me niet allen even goed bevielen, helaas!) is Slaughter terug met een nieuw boek over Sara én Will! Yes, hier keek ik zo naar uit. Maar keek ik er niet teveel naar uit? Hoe goed is dit nieuwe boek?

Laatste weduwe gaat over een moeder die ontvoerd wordt in bijzijn van haar dochter. Ze is maanden verdwenen, als in Atlanta een aantal bommen afgaan: op de parkeerplaats van het ziekenhuis zijn meerdere bommen afgegaan, met vele slachtoffers ten gevolge. Will en Sara zijn in de buurt en willen hulp bieden, maar dan gaat het gruwelijk mis. Sara wordt voor Wills ogen meegenomen door een groep gewapende, uiterst gevaarlijke militanten. Will moet hulpeloos toezien hoe zijn geliefde wordt meegenomen, maar hij gaat niet bij de pakken neer zitten. Ook al heeft zijn baas bezwaren, hij gaat undercover. Bij de gewapende militanten die Sara hebben meegenomen. Maar waar is ze? En kan hij haar wel redden? Tegen welke prijs?

Sara moet ondertussen zien te overleven. Te midden van levensgevaarlijke mannen is dat nog geen gemakkelijke opgaaf. Bovendien blijkt de ontvoerde moeder zich in hun midden te begeven. Zij werkte als viroloog, en blijkt van groot belang te zijn voor de groep. Maar waarom? Wat zijn ze van plan? Sara wordt meegenomen naar hun kamp, hoog in de bergen, diep verscholen in een bosrijke omgeving. Wat ze aantreft is bijna niet te bevatten voor Sara, een opgeleide kinderarts: een groep kinderen is getroffen door de mazelen, en krijgen amper medische verzorging. Ze wordt gevraagd te blijven, en de kinderen bij te staan. Ondertussen probeert ze erachter te komen wat de plannen van de groep zijn. Wat staat ze te wachten? Weet Sara lang genoeg te overleven? En kan Will haar überhaupt wel helpen?

Het lijkt met Karin Slaughter wel eens of ze tegen zichzelf op moet boksen. Elk nieuw boek -met name in haar reeksen- is zo sterk, dat een eerstvolgend boek minstens zo sterk moet zijn om de aandacht van lezers vast te houden. Ik kan me niet indenken hoeveel stress dat moet geven als auteur, maar het is Slaughter tot nu toe gelukt. Elk boek over Sara en Will is sterk, zit vol actie en gruwelijke omstandigheden. Laatste weduwe verschilt hier niet in. Sterker nog, het gruwelijke wordt nog even extra opgevoerd, de spanning is om te snijden en de actie is overal. Het is een enorm vol boek, dat geen moment verveelt.

Ik heb me hier en daar wel afgevraagd of het niet een te vol boek was. Want er gebeurt wel heel veel, er is wel heel veel om te verwerken voor je verder kunt lezen. De wanhoop van Sara glipt onder je huid en gaat daar nestelen. Als een oude vriend vergezelt het je tijdens het lezen. Dat versterkt je leeservaring enorm, maar het zorgt ook voor onrust tijdens het lezen. Want hoeveel kan Sara aan? En hoeveel kun je dus als lezer ook aan? Veel, kan ik je vertellen. Ik denk zelfs dat lezers van de Sara en Will-reeks (zowel los als samen) getraind zijn. In het omgaan met gruwelijke details, in het omgaan met rauwe emoties van de personages, in het omgaan met verlies, wanhoop en ellende. Zo zie ik het zelf althans wel. Ik ben een getraind Karin Slaughter-lezeres. En dat is maar goed ook, want dit nieuwe boek is niet mals.

Dat maakt het echter wel weer een echte, onvervalste Slaughter. Ik heb van elke letter genoten, en hoewel het hier en daar wel even aanpassen was (met name in het begin, waarbij dezelfde gebeurtenis in een volgend hoofdstuk opnieuw verteld wordt, maar dan vanuit iemand anders’ perspectief) vlieg je ook hier weer in noodvaart doorheen. Wat ik extra bijzonder vind -of verontrustend, zou je ook kunnen zeggen- is hoe actueel dit boek is. Iets om over na te denken. En dat zal ik zeker, want dit boek heb je niet zo snel uit je hoofd. Keek ik er dus niet teveel naar uit? Nee, ik keek er precies genoeg naar uit.

Laatste weduwe – Karin Slaughter €20,99