Recensie: Ik volg je

Lisa Jewell – Ik volg je: uitgeverij A. W. Bruna

Er zijn van die boeken die je al ver voor de Nederlandse vertaling verschijnt, op het oog hebt. Lang leve social media! Ik volg je zag ik op Engelse Instagram-accounts al voorbijkomen en de omslag trok me meteen aan. En dan het verhaal. Ik kon niet wachten op de Nederlandse vertaling (Nederlands leest toch het prettigst, vind ik). Toen die er kwam, heb ik de uitgeverij benaderd. En kreeg ik een recensie-exemplaar. Bedankt, A.W. Bruna!

Het boek begint goed: in de keuken van een onbekende woning wordt een lijk aangetroffen. En vervolgens duik je terug de tijd in. Wie het lijk is –en uberhaupt of het een man of vrouw is- wordt niet uit de doeken gedaan. Maar je weet als lezer: het verhaal dat ik nu ga lezen, eindigt in moord. Een uitstekend gegeven voor een thriller, en het werkt dan ook als een rode lap op een stier. Je voelt een constante spanning tijdens het lezen van het boek. Een boek dat verder gaat met het verhaal van Joey, een pasgetrouwde vrouw die in de woning van haar broer Jack kan komen wonen. Hij en zijn vrouw Rebecca verwachten hun eerste kindje, maar hebben zo’n ruim huis dat ze Joey en haar man er makkelijk bij kunnen hebben. Wanneer Joey’s oog op een van de buren valt, is ze spontaan verliefd. De buurman in kwestie, Tom Fitzwilliam, is ogenschijnlijk gelukkig getrouwd, erg aantrekkelijk maar ook veel ouder dan Joey, maatschappelijk erg betrokken en een man van de wereld. Hoewel Joey net getrouwd is, valt ze als een blok voor hem. En die interesse lijkt wederzijds.

Dan zijn er de verhalen van Jenna Tripp en haar beste vriendin Bess. Beide zijn leerlingen op de school waar Tom directeur is, en Bess is halsoverkop verliefd op hem. Bijna op het obsessieve af. Jenna ziet het met lede ogen aan, want ze vertrouwt Tom niet. Ze herkent hem van een vakantie van vroeger, waarbij hij een slechte indruk op haar achterliet. Dat er iets niet klopt, staat voor haar als een paal boven water. Maar Bess wil niet luisteren, en raakt steeds vertrouwder met Tom. En dan is er nog Freddie, de zoon van Tom. Vanuit zijn zolderkamer houdt hij de hele buurt in de gaten. Hij ziet alle geheimen van zijn buren, en houdt er ook een logboek over bij. Hij ziet ook hoe goed zijn vader en Joey het kunnen vinden, maar dat is niet het enige. Welke geheimen heeft de buurt? En hoe gevaarlijk is iedereen?

Ik volg je is een boek dat je bijna continu op het verkeerde been zet. Omdat het vanuit de perspectieven van verschillende personages –elk met een eigen agenda- is geschreven, lees je verschillende visies op een bepaalde gebeurtenis of personage. In de ogen van de een is Tom bijvoorbeeld een onbetrouwbaar, mysterieus type, in de ogen van de ander kan hij niet stuk. Maar overal worden vraagtekens bij gezet, en daardoor zet jij als lezer ook overal vraagtekens bij. En dat werkt erg verslavend. Want wiens beeld van de realiteit klopt er nu werkelijk? Lisa Jewell bespeelt haar lezerspubliek, en dat doet ze op zeer geraffineerde wijze. Als lezer kan ik hier alleen maar diep respect voor hebben. Zelden was een boek zo gelaagd en complex.

Er hangt ook veel van je eigen oordeel af. Aan wiens kant van het verhaal sta jij? Vertrouw je op de intuïtie van Jenna, die aanvoelt dat er iets niet klopt, of zie je de dingen rooskleuriger zoals Joey? Wie gelijk heeft, hou ik uiteraard in het midden maar het is een interessante interne discussie. Tel daarbij op dat Ik volg je uitstekend is geschreven, snel schakelt tussen gebeurtenissen of soms juist tergend langzaam op een cliffhanger terugkomt, en je hebt een onweerstaanbaar boek. Ik heb er in ieder geval ontzettend van genoten.

Het boek is slim, goed opgezet, is raadselachtig en veelzijdig en leest als een trein. Ik ben heel benieuwd waar Lisa Jewell hierna mee komt. Ik zit er in ieder geval alvast klaar voor.

Ik volg je – Lisa Jewell €17,99