Recensie: Honden huilen niet

Anne Moraal – Honden huilen niet: uitgeverij Lebowski

Ik ben mateloos geboeid door het land Noord-Korea. Ik vind het een bij vlagen bizar, maar bovenal intrigerend land. Er wordt steeds meer over bekend, maar het overgrote deel blijft geheim. Verstopt voor de buitenwereld. Onder leiding van de familie Kim. Je kunt je alleen maar indenken hoe het moet zijn om hier op te groeien, om geïndoctrineerd te worden met de overtuigingen van de leiders van het land. Om onderdrukt te worden.

Voor schrijfster Anne Moraal ligt dit net iets anders. Ik las dat ze tijdens haar studie in Zuid-Korea heeft gewoond, en Noord-Korea ook daadwerkelijk heeft bezocht. Ze zuigt dus niet alles uit haar duim. Maar dat neemt niet weg dat dit een roman is, puur fictie. Maar wel fictie op een hele schone, integere manier. Het verhaal gaat over Jin Kyoung, die als kind van een beroemde wetenschapper in de hoofdstad Pyongyang. Dit is niet voor iedereen weggelegd; alleen de families van écht trouwe, patriottische Noord-Koreanen wonen hier. Na het overlijden van haar vader krijgt ze de kans om naar Europa te gaan. In Amsterdam is een Noord-Koreaans restaurant, gerund door twee Hollanders, beide genaamd Richard, en daar mag Jin heen.

Samen met een groepje andere Noord-Koreanen zal zij op Europese bodem de strijd aangaan met het kapitalisme, en de Europeanen overtuigen van de glorie van het Noord-Koreaanse rijk. Maar haar verblijf in Nederland loopt anders dan verwacht. De groep moet sneller terug dan waar op was gerekend. Maar de groep is niet compleet bij terugkomst. Er ontbreekt een vrouw. Ieder lid van het groepje wordt ondervraagd door het leger: wat is er gebeurd in Amsterdam? Waar is hun vrouwelijke kameraad gebleven? En wat zijn de gevolgen voor hun eigen levens? Jin moet de waarheid vertellen, wil zij overleven. Maar wat als de waarheid te pijnlijk is?

Anne Moraal is een ijzersterke schrijfster. Honden huilen niet begint sterk, en eindigt zowaar nog sterker. Alles daar tussenin is magie, pure magie. Het boek is een verslag van het verhoor van Jin. Ze moet van de ambtenaren tegenover haar vertellen vanaf het begin: wie is haar familie? Waarom wilde zij weg uit Noord-Korea? En uiteindelijk: wat is er gebeurd in Nederland? Jin vertelt een prachtig, vol levensverhaal, waarbij de puzzelstukjes steeds meer op zijn plek beginnen te vallen. Hier en daar wordt al een tipje van de sluier opgelicht, maar het werkelijke verhaal openbaart zich pas veel verder in het boek. Tot die tijd rest je als lezer niets anders dan verder te lezen, meer te lezen, meer te leren, meer te zien. Je ogen worden beetje bij beetje geopend.

En wat je dan ziet, is even schokkend als hartverwarmend. Wat je dan ziet, is een verhaal over naastenliefde, opoffering en fantasie. Moraal vertelt zo creatief, dat je lange tijd niet doorhebt waar het verhaal op af stevent. Tot je dat wel inziet. En dan is het al te laat. Het verhaal is dan al zo diep in je poriën gekropen dat je door moet. Je bent het Moraal bijna verschuldigd, want zij trakteert haar lezers op zo’n prachtig, ingenieus verhaal vol emoties en dromen. Ik heb met bewondering en verbazing gelezen over de levensverhalen van enkele leden van het Noord-Koreaanse groepje, over wie Jin haar eigen samenvatting vertelt. Het is symbolisch, doet hier en daar denken aan Het leven van Pi van Yann Martel, maar is bovenal erg origineel.

Dit is een boek dat je lang bijblijft. Een boek dat je altijd in je hart zal meedragen. En bovendien een boek dat je kijk op de wereld net weer iets verbreed. Moet ik het nog zeggen? Honden huilen niet is een Aanrader. Wat een pareltje.

Honden huilen niet – Anne Moraal €21,99

4 gedachten over “Recensie: Honden huilen niet

1. Hallo Tessa, ik wel benieuwd naar dit boek. Helemaal fictie is het niet, want er is een tijdje zo’n restaurant in Amsterdam geweest. Het doel was vreemde valuta voor Noord Korea te verkrijgen. Of er ook iemand is achtergebleven weet ik niet, maar het klinkt best geloofwaardig. Ik ga het zeker ook lezen.

2. Ik las een paar weken geleden ‘De Ster van het Noorden’. Speelt zich ook af in Noord Korea. Thriller van het jaar 2019 volgens Vrij Nederland. Ik heb het met veel plezier gelezen. Pageturner.