Recensie: Ik weet wie je bent

Alice Feeney – Ik weet wie je bent: uitgeverij A.W. Bruna

Nog niet eens zo heel lang geleden las ik de debuutthriller van Alice Feeney, Soms lieg ik. Ik was erg verrast door de mystiek, de opbouw van het verhaal en het feit dat ik continu op het verkeerde been werd gezet door de schrijfster. Het was een erg origineel boek, en nu is er een tweede thriller verschenen: Ik weet wie je bent. Zou ze me nogmaals zo weten te verrassen?

Ik vind het altijd een beetje spannend bij tweede boeken, als de eerste titel zo sterk en vernieuwend was. Zal de schrijfster hetzelfde trucje gebruiken of kiest ze een andere invalshoek? Aangezien je na het lezen van zo’n eerste boek alerter bent, bereid je je voor op verborgen motieven en lees je kritischer. Tenminste, ik wel. Ik weet wie je bent is het verhaal over actrice Aimee Sinclair. Ze is getrouwd met Ben, en timmert lekker aan de weg als actrice: ze heeft net een hoofdrol gescoord in een film en zit middenin de opnames als haar man verdwijnt. Van het ene op het andere moment is hij er niet meer. Wel liggen zijn portemonnee, paspoort en telefoon nog op de keukentafel.

Het huwelijk van Aimee en Ben is niet bepaald gelukkig. Achter gesloten deuren gaat er van alles verkeerd, en er zijn geheimen die Aimee niet aan de politie kan vertellen. Geheimen over haar huwelijk, maar ook over haar jeugd. Naar die jeugd wordt regelmatig teruggeblikt, in aparte hoofdstukken. Feeney creëert daarmee dezelfde sfeer als in Soms lieg ik, namelijk een mysterieuze, onbeantwoorde sfeer. Want wat voegen de terugblikken toe? Wat is hier mis mee? En hoe past het binnen het geheel?

In de terugblikken wordt de kleine Ciara gevolgd, die in een liefdeloos gezin opgroeit: ze heeft een oudere broer en een vader die gewelddadig is. Haar moeder leeft niet meer. Op zesjarige leeftijd loopt ze van huis weg. Op straat wordt ze aangesproken door een vriendelijke mevrouw, Maggie O’Neill, die haar mee naar huis neemt. Daar blijft ze, al is het wel een beetje een gek gezin. Haar nieuwe vader, John, neemt soms gekke foto’s van haar, ze krijgt een nieuwe naam – Aimee- en ze mag niet meer naar haar oude huis. Meestal is Maggie erg lief, maar ze kan ook erg boos worden. Aimee probeert daarom alles om Maggie tevreden te houden.

Alles wijst erop dat deze Aimee/Ciara de huidige Aimee Sinclair is, maar klopt dit wel? Zit de vork niet anders in de steel? Als ik iets geleerd heb van Feeneys eerste boek is dat niets is wat het lijkt. De ontwikkelingen volgen zich snel op, waardoor je constant geboeid blijft, en Aimee komt steeds verder in de knoei. De politie gelooft haar verhaal niet en vermoedt dat ze iets verbergt. Wat is er nu werkelijk gebeurd met Aimees man? Waar is hij? En hoe onschuldig is Aimee? Het zijn vraagstukken die continu door je hoofd spoken. Ik was steeds alert op kleine aanwijzingen, kleine broodkruimels die de clou zouden verklappen.

Maar die zijn er eigenlijk niet. Er wordt zo weinig onthuld, dat de uiteindelijke ontknoping –opnieuw- als een grote schok komt. Waarom wist ik dit niet eerder? Waarom ben ik er opnieuw ingetuind? Omdat Alice Feeney het opnieuw ontzettend goed heeft aangepakt. Omdat Feeney het creëren van mystiek tot in de puntjes heeft geperfectioneerd. En daar kan ik als lezer alleen maar ontzettend blij mee zijn.

Ik weet wie je bent – Alice Feeney €15,99