Recensie: De bekentenissen van Frannie Langton

Sara Collins – De bekentenissen van Frannie Langton : uitgeverij Hollands Diep

Onlangs besloot ik het recenseren van boeken weer op te pakken, en daarvoor ook weer uitgeverijen te benaderen voor samenwerkingen. Een van de eerste boeken die ik (digitaal) kreeg, was De bekentenissen van Frannie Langton van Sara Collins.

Het verhaal gaat over Frannie Langton, die in 1827 in Londen terecht staat voor de moord op een rijke, blanke dame. Frannie, een ‘mulattin’(oftewel een halfbloedje) staat er slecht voor: wie gelooft er nu in de onschuld van een zwarte? In het boek wordt teruggeblikt op het leven van Frannie, tot het fatale moment waarbij haar vriendin en bazin overlijdt. Was het moord? Is Frannie inderdaad de moordenaar? En wat dreef haar er dan toe deze misdaad te begaan? Frannie schrijft haar hele leven van zich af, en spaart zichzelf daarbij niet. Ze is eerlijk, in haar brief aan haar raadsman, ontzettend eerlijk.

Ze vertelt over haar jeugd op Jamaica, waar ze als huisneger in dienst was op een landgoed getiteld Paradise. Het leven daar was alles behalve makkelijk, maar ze leerde er wel lezen en schrijven. Zij het met tegenzin van haar blanke bazen. Ze vertelt uitgebreid over deze gebeurtenissen, en ook welke fouten ze daar als naief klein meisje maakte, en welke enorme gevolgen dit had. Na Jamaica vertrekt ze met haar baas, dhr. Langton, naar Londen. Ze hoopt hier op een beter leven, maar ze wordt zonder kennisgeving vooraf aan een ander gezin gegeven. Bij haar nieuwe familie wordt ze aan het werk gezet als dienstmeisje. Op het eerste gezicht lijkt dit een nieuwe hel, maar dan ontmoet ze haar bazin. En dat verandert alles.

Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl. Deze is namelijk ietwat ouderwets, geschreven in de taal die destijds gesproken werd, met intonaties van destijds. Het was een stijl waar ik misschien niet op gerekend had en waardoor ik dus even van mijn stuk gebracht werd. Maar toen ik eenmaal goed in het verhaal zat, voegde de stijl juist iets toe voor me. Het maakte het verhaal zelf authentieker. Alsof het echt een verslag uit die tijd is. Ik vind het bovendien ontzettend knap dat de schrijfster de oude stijl van schrijven zo goed eigen heeft kunnen maken. Een boek als De negerhut van oom Tom is zo geschreven, omdat het een klassieker is. Dit is een modern boek, met wel ongeveer dezelfde stijl. Je moet het maar kunnen! Het feit dat Sara Collins hierin is geslaagd, en me zo meenam op reis binnen een bijzondere, vergane tijd is erg goed. Ik heb er dan ook niks dan respect voor.

En dan het verhaal zelf. Wat een levensreis heeft Frannie Langton afgelegd. Wat heeft ze het ongelooflijk zwaar gehad en wat vergt het leven veel van haar. Haar verhaal is één lange bekentenis. Van alle zondes die zij heeft begaan in het leven. Zowel in Jamaica als in Londen. Maar of ze haar mevrouw werkelijk heeft vermoord? Tja, dat blijft gedurende het boek de vraag. Ik vond de opzet wat dat betreft erg goed. Frannie Langton is een gecompliceerd personage, vol fouten en menselijkheden. Hoe onmenselijk de blanke wereld van 1827 haar ook wil doen lijken. Ze kampt met trauma’s, opgekropte woede over hetgeen haar is aangedaan, verborgen herinneringen waarvan steeds mondjesmaat meer bekend wordt gemaakt, en zo blijft de vraag in je hoofd rondspoken: hoe onschuldig is Frannie eigenlijk? Is ze onschuldig als mens? Nee, maar dat zijn wij geen van allen. Ieder van ons heeft wel iets op zijn of haar kerfstok. Dat wordt goed belicht door Collins, zij het op een uiterst subtiele manier. Is Frannie schuldig aan de moord op haar mevrouw? Daarvoor zul je het boek echt zelf moeten lezen!

De bekentenissen van Frannie Langton is een boek dat mij ontzettend verraste. Door de stijl, door het verhaal zelf en door de subtiele onderlagen die het boek rijk is. Het zet je aan het denken, over goed en fout, aannames, vooroordelen en de vraag wie er in het leven werkelijk onschuldig is. Ik verwachtte een heel ander boek, maar kreeg zoveel meer dan waar ik op rekende. Collins is een uitzonderlijk goede schrijfster, waar ik in de toekomst graag meer van lees.

De bekentenissen van Frannie Langton – Sara Collins €21,99