Recensie: Lazarus

Lars Kepler –Lazarus: uitgeverij De Bezige Bij

Lars Kepler is een schrijversduo die ik enorm hoog heb zitten. Ik heb –bijna- al hun boeken verslonden, en met name de thrillers over hoofdpersonage Joona Linna zijn om van te smullen. Toen ik las dat ze een nieuwe thriller hadden geschreven, was ik dan ook direct nieuwsgierig: zou het net zo goed zijn als de rest van de reeks? Onlangs schafte ik het e-book aan van Lazarus, en begon ik vol enthousiasme.

In Lazarus waant Joona Linna zich veilig. Veilig van zijn vijand Jurek Walter. Deze psychopaat kennen vaste lezers uit de eerdere boeken, maar hij wordt dood gewaand. Doodgeschoten door Linna’s collega Saga Bauer. Daarmee is het leven van Joona een stuk rustiger. Hij kan zich ontspannen, en richten op de liefde. Maar dan wordt zijn leven opgeschrikt door de vondst van iets gruwelijks: in de vrieskist van een overledene worden de stoffelijke resten gevonden van meerdere personen. Hieronder valt ook een deel van Joona’s overleden vrouw. Tegelijkertijd wordt in Duitsland een moord gepleegd die Joona erg sterk doet denken aan Jurek Walters werkwijze. Maar dat kan niet. Jurek Walter is dood, toch? Of toch niet? Joona vreest het ergste, en zet alles op alles om zijn dochter veilig te houden. Hij gaat daarin erg ver.

Het achterblijvende team van rechercheurs, onder leiding van Saga Bauer, gaat achter Joona’s aanwijzingen aan: snijdt zijn beschuldiging dat Jurek Walter nog leeft, hout? Of is het klinkklare onzin? Voordat Joona zelfs maar overweegt om weer terug te keren, en zijn dochter weer haar leven te laten oppakken, moet hij uitsluitsel hebben. Ondertussen stapelt het aantal doden zich op. Iemand laat een spoor van doden achter. Maar naar wie leidt het spoor? Heeft Joona dan toch gelijk? Zal hij ooit rust vinden?

Frustrerend en prikkelend
Lazarus is een ongelooflijk spannend, snel boek. Er gebeurt zó veel in. Dat is amper in een samenvatting te zetten. Het onderzoek en het onderduiken van Joona zijn twee verhaallijnen die op ingenieuze wijze door elkaar gevlochten zijn. De schakeling tussen de beide tonelen is uiterst goed gedaan. Zodanig zelfs, dat je een constant gejaagd gevoel hebt tijdens het lezen. Je wilt meer, sneller, beter. Je wilt meer informatie, je wilt sneller achter plotten komen, je wilt meer stukjes van de puzzel. Maar daar is schrijversechtpaar Lars Kepler niet scheutig mee. Aan de ene kant is dat enorm frustrerend, maar aan de andere kant prikkelt het ook enorm. Je wordt voortdurend voortgedreven door een ongekend verlangen om het boek uit te lezen. Terwijl je er tegelijkertijd ook geen afscheid van wilt nemen.

Balans tussen gruwelijk en spannend
En daar schuilt ook de enorme kracht van Lars Kepler. Zij weten hoe ze een boek spannend moeten maken. Zij weten hoe ze personages uit moeten diepen. Zij weten hoe ze op de grens tussen gruwelijk en spannend moeten balanceren. Sterker nog: ze beheersen deze kunst als geen ander. Lazarus is een boek waar ik enorm naar uit keek. En het is nu een boek dat ik enorm mis. Ik wil meer lezen over Joona Linna. Ik wil meer weten over de impact die dit verhaal op hem, zijn geliefden en zijn collega’s heeft. Het einde van Lazarus is wat dat betreft erg veelbelovend. Een nieuwe vijand is geboren, Joona Linna is niet veilig. Zal misschien nooit veilig zijn. En dat is wat de lezer wil. Een vredige Joona Linna past niet binnen het verwachtingspatroon.

Ik.Kan.Niet.Wachten.
En dat voelt Lars Kepler uitstekend aan. Met de Joona Linna-reeks hebben ze zichzelf stevig op de kaart gezet. Zij zijn hier om te blijven. Punt. En wat nog het mooist is: de kwaliteit gaat niet achteruit. In tegendeel, ik heb het idee dat ze juist steeds beter worden. Kom dus maar op met het volgende boek. Ik. Kan. Niet. Wachten.

Lazarus – Lars Kepler €21,99

Meer weten over de Joona Linna-boeken? Lees hier mijn recensies van twee eerdere Joona Linna-boeken:
Slaap