Recensie: Soms lieg ik

Soms lieg ik – Alice Feeney: uitgeverij A.W. Bruna

Dit is een boek dat ik –gevoelsmatig- al eeuwen in huis had liggen. Ik was hem enkel kwijt. Tot ik ‘m achter de bank vond (lang leve peuters). Nu las ik ‘m alsnog, en voor de meeste boeken in huis geldt –voor mij althans- dat als ze eenmaal op de stapel belandden en maar liggen te verstoffen, ze ook tegenvallen. Misschien is het psychisch (anders had je ‘m er al eerder bij gepakt) of zijn er andere beweegredenen voor aan te voeren, maar feit blijft dat de meeste uitstelboeken, minder goede boeken blijken te zijn. Hoe zou dat met Soms lieg ik zijn?

In Soms lieg ik ligt Amber in coma, daar begint het boek ook mee. Ze kan zich niet bewegen, maar hoort wel wat er om haar heen gebeurt. In eerste instantie weet ze niet wat er is gebeurd, en gaat ze alleen af op haar gevoel. En dat zegt haar: ik heb geen ongeluk gehad, dit was opzet. Mijn man heeft er iets mee te maken. En: Mijn zus Claire is niet te vertrouwen. Dat zijn de handvatten die je als lezer mee krijgt, voor het verhaal zich aan de hand van flashbacks en anonieme dagboekfragmenten uit 1992 ontvouwt. Je leert dat Amber medewerker is bij een radioshow, en een baas heeft die ze niet uit kan staan. Van een van de producers van de show hoort ze dat ze beter met haar baas moet kunnen opschieten, anders wordt ze voor de kerst nog ontslagen. Haar man Paul is schrijver, en spendeert veel tijd thuis. Hun relatie is niet erg goed, omdat ze na lang proberen, geen kinderen kunnen krijgen.

Haar zus Claire woont vlakbij. Hoewel ze heel close lijken, wordt langzaam maar zeker duidelijk dat de zussen helemaal niet op goede voet verkeren met elkaar. Amber is zelfs erg wantrouwig tegenover Claire. Ze vermoedt zelfs dat Claire en haar man Paul het wel iets te goed met elkaar kunnen vinden. Tegelijkertijd komt Amber een ex-vriendje tegen. Ze houden contact, en spreken zelfs een paar keer af. Voor Amber heeft dit verder geen bedoelingen, maar geldt dit ook voor haar ex? Hoe meer je leest, hoe ingewikkelder het leven van Amber blijkt te zijn. Maar de centrale vraag blijft: wat is er gebeurd?

Soms lieg ik is niet een doorsnee thriller. Je wordt constant op het verkeerde been gezet, door een uiterst slimme en gewiekste opzet van Feeney. Je schakelt in tijd, en bovendien is er het dagboek waaruit steeds wordt verteld. Dat zou verhelderend moeten zijn, maar is juist het tegengestelde. Ik had het boek laatst mee naar mijn werk, om in de pauze te kunnen lezen, en toen las een collega de achterflap. “Het is de zus, die haar zwager voor zichzelf wil hebben”, concludeerde ze. Nou, zo simpel ligt het absoluut niet! Ik heb mijn collega dan ook met veel plezier kunnen mededelen dat ze ernaast zat. Hoe het dan wel zit, vertel ik uiteraard niet. Moet ze het boek zelf maar lezen.

Wat ik wel kan zeggen over Soms lieg ik is dat het een hele sterke thriller is. Het is niet zozeer spannend, maar wel ontzettend mysterieus. Hoe is Amber in coma geraakt? Wie is er schuldig? Kloppen de herinneringen van Amber wel? Naar welke gebeurtenis bouwt het boek toe? Wat wordt verzwegen? Welke puzzelstukjes ontbreken? Het zijn dergelijke vragen waar je zo graag een antwoord op wilt, dat je maar blijft lezen. Met elk nieuw hoofdstuk lijkt de mystiek alleen maar toe te nemen in plaats van dat er zaken duidelijk worden. En dat is wat ik zo goed vind van thrillers, dat ze je alleen maar nóg nieuwsgieriger maken, in plaats van dat je er een bepaalde rust in vindt.

Al met al is Soms lieg ik een fijne thriller die je continu op het verkeerde been zet, je geboeid houdt en vooral psychologisch gezien ijzersterk is. Ik heb er in ieder geval heel erg van genoten.

Alice Feeney – Soms lieg ik €15,99

3 gedachten over “Recensie: Soms lieg ik