Maandelijke Murakami·Recensie

Recensie: De moord op Commendatore (1&2)

Haruki Murakami – De moord op Commendatore: uitgeverij Atlas Contact

Tijdens mijn blogstilte van afgelopen jaar las ik het tweeluik De moord op Commendatore van Haruki Murakami. Ik besprak deze echter niet op mijn blog. Aangezien Murakami nu alweer een nieuw boek uit heeft (Romanschrijver van beroep) en ik voor de rest álle boeken van Murakami heb besproken op dit blog, vond ik het tijd voor een inhaalslag. Vandaar bij deze alsnog: mijn recensie van De moord op Commendatore, deel 1 én 2.

Twee boeken vol spanning

De moord op Commendatore bestaat uit twee delen, beide vuistdik. In het eerste deel wordt de grondslag gelegd voor het afsluitende tweede deel, maar beide barsten van de verhaallijnen en plotwendingen. Ik zal het verhaal zo goed mogelijk in één geheel vertellen. Een jonge, naamloze, kunstenaar wordt verlaten door zijn vrouw. Hij vertrekt naar het huis van een vriend, wat op een afgelegen plek in de bergen ligt. De voorouder van zijn vriend is de beroemde Japanse schilder Amada. Op zolder vindt hij, weggestopt onder een doek, een schilderij van deze Amada, getiteld Moord op Commendatore. Onmiddellijk gaat er een mysterieuze aantrekkingskracht van het schilderij uit.

De ik-persoon vertelt echter aan niemand over zijn vondst. Via een bijbaantje op een school ontmoet hij de dertienjarige Marie en haar tante Shoko. Tegelijkertijd krijgt hij ook bezoek van een buurman, meneer Menshiki. Hij wil met Marie en haar tante in contact komen, en gebruikt de ik-persoon daarvoor als tussenpersoon. Maar waarom? Wat zijn Menshiki’s motieven? Dan verdwijnt Marie. Het is aan de ik-persoon om haar te vinden, maar hoe? En waar? Ondertussen is er nog de mysterieuze bel die elke nacht klingelt, worstelt de ik-persoon in de liefde en kampt hij met een painters block, waardoor hij zich toelegt op het schilderen van portretten – en niet onverdienstelijk. Al brengt hem dit ook in de nodige problemen.

commendatore

Nieuwe favoriet

Als mij gevraagd wordt naar mijn favoriete boek van Murakami, antwoord ik steevast: Spoetnikliefde, op de voet gevolgd door Kafka op het strand en 1Q84. Maar nu? Spoetnikliefde én De moord op Commendatore. Want wat een fantastisch boek, of eigenlijk: wat een fantastische boeken, zijn dit! Het verhaal verveelt geen moment, het bevat alle bekende Murakami-elementen en de personages zijn om te smullen. De absurde situaties zijn omhuld door nevelen van mysterie en je blijft maar lezen. Ondanks dat dit een ongelooflijke dikke pil is in zijn totaliteit, heb ik er hooguit een week over gedaan. Dit verhaal had zo’n enorme aantrekkingskracht op me. De thema’s, waaronder veel kunst, in combinatie met een ouderwetse Murakami-achtige zoektocht naar liefde en hunkering naar erkenning zorgden voor een onweerstaanbaar resultaat.

Details die écht iets toevoegen

De één zal het grote aanbod van kunstverhalen in dit boek tegen de borst stuiten, een ander geniet er –hopelijk- net als ik enorm van. Het voegde voor mij enorm veel toe, hoewel sommige passages, zoals bij veel boeken van Murakami, weggelaten hadden kunnen worden. Maar dan had het verhaal minder sjeu gehad. Minder kleur. Minder charme. Het zijn juist de uitgebreide vertellingen over het kunstenaarschap en de methodiek die benadrukken hoe uitzonderlijk sommige gebeurtenissen zijn. Een portret dat tot iemand lijkt te spreken? Een portret dat invloed uitoefent op iemands gesteldheid? Een portret dat een reeks gebeurtenissen in werking zet die niet te verklaren valt? Daar wil je, moet je, meer over weten. Gelukkig voorziet Murakami ruimschoots in deze behoefte.

Thuiskomen

Zoals ik al noemde heb ik me met De moord op Commendatore geen moment verveeld. Het voelde zelfs als thuiskomen. Thuiskomen bij de schrijver die ik zo hoog acht. Thuiskomen in een absurde wereld waarin niets is wat het lijkt en de spanning steeds groter wordt. Thuiskomen bij Haruki Murakami. En dat voelt heel goed.

De moord op Commendatore – Haruki Murakami per deel €29,99

4 gedachten over “Recensie: De moord op Commendatore (1&2)