Recensie: Laura H.

Thomas Rueb – Laura H.: uitgeverij Das Mag

Ik lees niet heel veel non-fictie, maar voor Laura H. wilde ik graag een uitzondering maken. Ik had via de social media kanalen van onder andere uitgeverij Das Mag, maar ook van enthousiaste lezers, al veel gehoord over het boek. De uitgeverij presenteerde het boek –heel slim- als: ‘het boek waarvan je niet van tevoren verwacht het zo goed te vinden’. En geloof mij: dat klopt als een bus.

Laura H. is het waar gebeurde verhaal van Laura, een jong meisje uit Zoetermeer, die met haar man naar Syrië vertrekt om IS te steunen, maar ook weer weet te ontsnappen. Het is een verhaal dat enorm tot de verbeelding spreekt, en omgeven is met mysteries. Justitie hield Laura zeer lange tijd na aankomst in Nederland gevangen, wat haar in de ogen van het publiek alleen maar verdachter maakte. Waarom ze zo lang werd vastgehouden, hoe ze heeft weten te ontsnappen, hoe haar leven in Syrië was, wat haar ertoe bracht om naar Syrië te vertrekken en nog veel meer vragen worden in dit boek beantwoord.

Thomas Rueb, journalist voor het NRC Handelsblad, heeft met Laura H. een super spannend, intrigerend en bizar goed boek geschreven waarbij je als lezer op sleeptouw wordt genomen door het leven van Laura. Van jong, naïef meisje in Zoetermeer, tot het moment waarop ze –uit droevige redenen- besluit moslima te worden en haar oude ‘ik’ voorgoed achter zich te laten, tot haar huwelijk met Ibrahim, wat uiteindelijk bijna haar ondergang wordt. Laura is een meisje die wanhopig zoekt naar liefde, onvoorwaardelijke liefde, een veilig thuis. Dat ze dit denkt te vinden in Syrië, in het kalifaat van IS, is wrang, maar als je het boek leest, ook erg begrijpelijk. Heel veel van haar keuzes zijn te begrijpen, als je je in haar leven verdiept. En dat maakt Laura H. zo’n ontzettend sterk boek.

Rueb is het als geen ander gelukt om dicht, beangstigend dicht zelfs, op de huid van zijn hoofdpersonage te zitten. Hij zet hiervoor allerhande middelen in: Whatsapp-gesprekken, delen uit politieverhoren, interviews, van alles passeert de revue en zorgt voor een totaalbeeld waar je de koude rillingen van krijgt. Ik las dit boek binnen no time uit, ik kón het gewoon niet weg leggen. Het verhaal spookte maar door mijn hoofd: hoe zit dit stukje van de puzzel in elkaar? Hoe past dit detail in het grote geheel? Gek werd ik van mezelf, dat ik zo weinig rust kon vinden als ik niet aan het lezen was. Het boek zelf leest bijna als een thriller, en door middel van tijdsprongen zorgt Rueb ervoor dat je steeds opnieuw geschokt –en geboeid- bent.

Met bijna wrede precisie schrijft Rueb zichzelf onder je huid, waar hij lekker blijft zitten wroeten. Lezen zul je, en snel weer! Het boek is een eyeopener in vele opzichten, en ik wil zeker niet teveel over het boek vertellen, want het is een ontdekkingsreis die iedereen voor zichzelf moet maken. Echt, lees dit boek. Lees het nu, lees het vol overgave, lees het wanneer je kunt en blijf dan ontredderd achter. Want dat is de enige kanttekening die ik hierbij wil plaatsen: het verhaal van Laura H. laat je niet ongemoeid. Je zult na het lezen van dit krankzinnige, maar ook tragische verhaal niet anders kunnen dan twijfelen over alles wat je meende te weten over deze zaak. Zo goed is dit boek. Wees dus gewaarschuwd.

Laura H. – Thomas Rueb – €25,99