Recensie: Het vorige meisje

J.P. Delaney – Het vorige meisje: uitgeverij Cargo

Ik ben gek op thrillers. Ik laat me graag verleiden tot een speurtocht naar motieven, aanleidingen en daders. Hoe ingewikkelder een plot, hoe beter. Onlangs las ik thrillers van Jane Harper, waar ik erg enthousiast van werd, en zodoende kreeg ik de smaak voor thrillers weer te pakken. Omdat ik al veel fijne dingen over Het vorige meisje had gehoord, én omdat het e-book hiervan in de aanbieding was via Libris.nl, besloot ik dit boek tot mijn volgende thriller te bestempelen. Een keuze die erg goed uitpakte.

In Het vorige meisje worden de levens van twee verschillende vrouwen beschreven. Allereerst is er Emma, een jonge vrouw die een relatie heeft met Simon, en na een gewelddadige woninginbraak wil verhuizen naar een zo veilig mogelijke woning. Geen enkele woning kan aan haar eisenpakket voldoen, maar dan worden zij en haar vriend door de makelaar meegenomen naar een bijzonder huis. Het is minimalistisch ingericht, en door de architect, die nog steeds de eigenaar is, worden bizarre eisen gesteld aan bewoners van het pand. Er mogen geen meubels of persoonlijke spullen meegenomen worden, om in aanmerking te komen moet een boekwerk aan vragen worden beantwoord en eens in de zoveel tijd moet de woning worden opengesteld voor bezoekers. Emma en Simon gaan akkoord met de voorwaarden en betrekken de woning.

Jaren later is Jane op zoek naar een nieuwe woning. Ook zij komt in aanmerking voor de bijzondere woning, en betrekt deze ook. Dan leert ze over Emma, de vorige bewoonster. Zij is dood, maar de omstandigheden waaronder dit is gebeurd, zijn twijfelachtig. Jane raakt geïntrigeerd en begint een zoektocht naar de waarheid: wie was Emma, en hoe komt het dat zij overleden is? Haar spoor leidt naar de architect die de woning heeft gebouwd, schandalen uit het verleden en de ex-vriend van Emma. Zonder dat Jane het doorheeft bewandelt zij dezelfde route als Emma, en maakt zij dezelfde keuzes. Zowel op liefdesgebied als op persoonlijk vlak. Wat is er met Emma gebeurd? Wie is verantwoordelijk voor haar dood en wat betekent dit voor Jane? Is zij uberhaupt wel veilig in het huis, dat steeds meer aanvoelt als een gouden kooi?

Qua lezen wil het de laatste tijd niet zo vlotten. Iets met nieuwbakken moederschap van twee jonge kinderen en daarbij horende vermoeidheid. Mijn concentratie was steeds weg, en steeds meer boeken eindigden weer in mijn boekenkast, zonder dat ik deze had uitgelezen. Maar Het vorige meisje hield mij direct in zijn greep. Direct. De opbouw, de mystiek; het sprak me enorm aan. Algauw was ik dan ook ondergedompeld in de wereld die J.P. Delaney schetst. De personages, de setting, het huis: alles draagt bij aan de mystiek dat het boek uitstraalt. Het is een boek dat meteen goed is.

Wat ik ontzettend sterk vind aan deze thriller is de toenemende mate van spanning. Het verhaal begint kabbelend, rustig. Een beschrijving van twee vrouwen die in een schitterend huis gaan wonen. De voorwaarden die de architect aan ze stelt zijn weliswaar absurd en zeer streng, maar de invloed die deze constructie op hun levens heeft, en zal hebben, wordt naarmate het verhaal vordert steeds duidelijker. Het wordt steeds persoonlijker. Dat de auteur ervoor gekozen heeft om enkele van de morele vraagstukken die de personages gesteld krijgen, ook aan de lezer te presenteren zorgt voor een extra dimensie. De vraagstukken worden namelijk, net als het verhaal zelf, steeds persoonlijker. Steeds indringender. En het wordt steeds moeilijker om een antwoord te bedenken. Tegelijkertijd vraag je je af wat de inleidende vraag te maken heeft met het komende hoofdstuk. Wat het zegt over het verhaal.

En dat verhaal, dat mag er wezen. Alles klopt: de opbouw, de spanning die steeds intenser wordt, de personages – interessant en levensecht. In je hoofd ben je tijdens het lezen continu bezig met de vraag hoe de vork in de steel zit: wat is er met Emma gebeurd? Waar stevent Jane op af? Wat is de voorgeschiedenis van de architect? En welke rol heeft dit gespeeld in het overlijden van Emma? Het vorige meisje is een ijzersterke thriller die je constant op het verkeerde been zet, en de onthulling komt zeker als een verrassing. Ik kan weinig slechts over dit boek zeggen, want ik ben eigenlijk enorm fan van dit verhaal. Punt.

Het vorige meisje – J.P. Delaney €9,99

Een gedachte over “Recensie: Het vorige meisje