Recensie: Wildernis

Jane Harper – Wildernis: uitgeverij A.W. Bruna

Tijdens mijn blogstilte maakte ik voor het eerst kennis met het werk van Jane Harper. Ik las De droogte, op aanraden van mijn boekzusters Sue en Bianca. Een uitstekende keuze, want ik genoot van begin tot eind van een wervelend, hypnotiserend, broeierig en verslavend fijn verhaal. Harper wist de situering van het verhaal erg goed tot leven te brengen, en ik zag duidelijk voor me in welke omstandigheden het hoofdpersonage moest opereren.

Ik aarzelde dan ook niet lang met het aanschaffen van het -digitale- boek Wildernis, Harpers tweede thriller. Ook over rechercheur Aaron Falk. Hem leer je als lezer in De droogte kennen, inclusief zijn achtergrond en drijfveren. In Wildernis wordt hier en daar vluchtig een verwijzing naar De droogte gedaan, maar voor de rest leest Wildernis als een stand alone. En dat is bijzonder prettig. Want daardoor kun je je beter op het verhaal zelf concentreren. In Wildernis wordt Falk ervan op de hoogte gebracht dat een belangrijke getuige in een financieel proces, tijdens een teamuitje met haar werk in de Australische wildernis is verdwaald. Haar vier collega’s zijn wel uit de dichtbegroeide bossen gekomen, maar Alice, de vrouw in kwestie, wordt vermist.

Wat is er tijdens de trektocht door de bossen gebeurd? Vijf vrouwen vertrokken, en maar vier haalden de eindstreep. In een mix tussen heden en verleden wordt de plot uit de doeken gedaan. In het heden wordt Falk gevolgd tijdens zijn zoektocht naar zowel Alice als de motieven om haar iets aan te doen. Is het een van haar collega’s geweest, die van haar samenwerking met de politie wist? Of speelde er iets anders? De bossen waren jaren eerder het speelterrein van een beruchte seriemoordenaar, wiens zoon al jaren niet meer is gesignaleerd. In het verleden wordt de trektocht van de vrouwen van dag tot dag gevolgd. En verteld vanuit meerdere perspectieven, waardoor je een goed plaatje krijgt van zowel de dynamiek in de groep, als begrip voor de toedracht van de uiteindelijke verdwijning van Alice.

wildernis harper

Want er speelt nogal wat, in die vrouwengroep. De groep bestaat uit Alice, Jill -dochter van de baas en met hoge functie-, Lauren, die Alice nog van hun schoolperiode kent, en de tweeling Bree en Beth. De een heeft een goede functie als assistente van Alice, de ander een matig baantje als administratief medewerkster in het magazijn van het bedrijf. Naarmate de tocht vordert, komt er steeds meer haat en nijd naar boven. Zeker als de groep vrouwen verdwaalt, lopen de spanningen op. De manier en het tempo waarin dat gebeurt, worden subliem beschreven door Harper. Je voelt het ongemak toenemen, je voelt hoe de paniek steeds meer de overhand krijgt in de groep, en je voelt hoe de vrouwen zich steeds meer verloren voelen.

Die gevoelens bepalen uiteindelijk de acties die ze nemen, en de aanloop naar de ontknoping van het boek is heerlijk traag. Soms wilde ik vooruit snellen, de tijd sneller doen tikken, maar tegelijkertijd ook niet. Want ik genoot zó van het kat en muis-spelletje dat Harper opzette voor haar lezers. En tegelijkertijd wilde ik ook zó graag weten hoe de vork nu in de steel zat. Gek werd ik ervan, maar op een aangename manier. Eindelijk weer een thriller die me echt wist te beroeren. Die me deed twijfelen over zelfgecreëerde theorieën. Die me deed verlangen naar meer. Meer emotionele ontwikkelingen, meer onzekerheid, meer beschrijvingen van de beproevingen en meer spanning. Wildernis biedt dit alles, en meer.

Wat dat betreft doet Wildernis absoluut niet onder voor De droogte, hoewel ik die wel iets beklemmender vond. Harper is hard op weg een nieuwe favoriete thrillerauteur te worden. Op naar boek nummer drie!

Wildernis – Jane Harper €19,99

7 gedachten over “Recensie: Wildernis

1. Ik deel je mening over beide boeken helemaal en ook ik kijk uit naar haar derde boek.