Recensie: De dag van de doden

Nicci French – De dag van de doden: uitgeverij Ambo Anthos

Het is altijd dubbel wanneer een serie ten einde komt. Aan de ene kant kun je niet wachten om te ontdekken hoe de auteur(s in dit geval) de personages waar je zo van bent gaan houden, laten eindigen. Maar aan de andere kant ben je helemaal nog niet klaar om afscheid te nemen -mits het een goede serie is natuurlijk. En dat was de Frieda Klein-serie zonder meer.

De dag van de doden, het enige boek in de reeks zonder een specifieke dag van de week in de titel, is het einde. Het doek valt nu definitief voor Frieda Klein en haar geliefden. Maar op welke manier? Haar vijand, een seriemoordenaar die haar al die reeksen al teistert, loopt nog steeds op vrije voeten en hoewel de wereld haar eindelijk gelooft, biedt dat haar geen extra zekerheid. Sterker nog: de dreiging van deze man was zo groot geworden dat Frieda besloot onder te duiken. Vanuit die positie begint het laatste boek, hoewel het lang duurt voor Frieda Klein zelf weer wordt geïntroduceerd. Dat wordt in plaats daarvan gedaan aan de hand van overige personages, die haar om allerhande redenen zoeken.

Zo zijn er natuurlijk Frieda’s geliefden, die zich grote zorgen om haar welzijn maken. Josef, Reuben, Malcolm, Chloe, Jack en Olivia willen haar allen bijstaan, terug hebben en beschermen. En dan is er criminologie-studente Lola. Zij doet onderzoek voor haar scriptie naar het fenomeen Frieda Klein. Ze wil haar doorgronden, maar daarvoor moet ze haar wel eerst vinden. Tot slot wil ook de politie Frieda vinden. Dit komt iets later aan bod, wanneer duidelijk wordt dat een spoor van doden in Londen het werk is van Frieda’s vijand, bedoeld om haar uit de tent te lokken. Het is echter Lola die Frieda vindt, en zich -min of meer gedwongen- bij haar aansluit in haar vlucht. Samen proberen ze te achterhalen wat de volgende zet zal zijn van Frieda’s tegenstander, maar het is een schaakspel waarbij Frieda zelf sneller schaakmat gezet lijkt te worden dan andersom.

De dag van de doden

Zoals ik hierboven al noemde roept een einde van een reeks gemengde gevoelens op. Zowel qua toeleven naar als beleven van. Zo was dat voor mij nu zeker. Aan de ene kant genoot ik van opnieuw een goed verhaal over een zo bekend personage, maar aan de andere kant voelde elke zin, elk woord als afscheid. Ik heb geprobeerd langzaam te lezen, het verhaal meermaals van me af te zetten en het traag in me op te nemen maar daarvoor is de stijl van De dag van de doden te aangenaam en snel. In plaats van lange alinea’s zitten er nu bijvoorbeeld hele korte alinea’s in; alinea’s die zich op een bepalend moment in het boek afspelen, simultaan dus, maar gezien vanuit verschillende perspectieven.

Die speelsheid is nieuw in de Frieda Klein-serie, maar werkte wel erg leesbevorderlijk. Net als de verhaalontwikkeling zelf. Ook dit boek is rijkelijk gevuld met gebeurtenissen, ontwikkelingen en opeenvolgingen van zetten. Het houdt je bij de les, waakzaam en vooral geboeid. Naarmate een boek vordert weet je doorgaans wel welke richting een schrijver uit wil. Hoe een verhaal zich verder zal ontwikkelen en wat een eventueel einde zou kunnen zijn. Maar met De dag van de doden bleef ik in het duister tasten, tot iets voor het einde.

Het einde zelf, echter, de ontknoping, de grande finale, viel mij tegen. De manier waarop dit verteld wordt, liet mij onbevredigd achter. Ik heb dat een keer eerder gehad met een -losstaand- boek van Nicci French, en nu opnieuw. In hun door mij zo geliefde Frieda Klein-reeks nog wel. Jammer! Daardoor hield ik aan het hele boek een nare smaak over, terwijl dat gezien de rest van het verhaal compleet onterecht is. Maar al met al is De dag van de doden gewoon een heel fijn boek, een mooie afsluiter van een fantastische reeks boeken die mij nog lang zullen heugen. Ik vind het ongelooflijk jammer dat het avontuur voor Frieda en co er nu op zit. Maar het is goed zo. Chapeau, Nicci French!

De dag van de doden – Nicci French €19,99