Recensie: Vrienden voor het leven

Astrid Harrewijn – Vrienden voor het leven: uitgeverij Boekerij

Trilogieen, ik hou ervan. Met name die van Astrid Harrewijn. Eerder charmeerde ze al met haar Miss-trilogie, waar ik erg van genoot, en nu schreef ze nogmaals een trilogie, over drie vrienden in Amsterdam. Vrienden voor het leven is alweer het slot. Het einde van een tijdperk.

Eerst was er Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Deze titel dekt de lading qua hoofdpersonages eigenlijk best goed. Drie vrienden, zusjes Noor en Kiki en Joost, die in een grachtenpand in Amsterdam samenwonen vinden elk hun eigen weg in het leven. Met de vele obstakels die het leven rijk is, erbij in begrepen. De klusjesman, Gijs, is eigenlijk een huisvriend, een constante factor in ieders leven. Hierna volgde Daar heb je vrienden voor, waarbij de hoofdpersoon eens mannelijk van geslacht is, en dan is er nu het slotstuk: Vrienden voor het leven. Jongste zus Kiki wordt nu gevolgd, en in de eerdere delen was al te lezen dat zij nogal een levensgenieter is. Zowel op het gebied van liefde als werk laat ze zich niet leiden door iets banaals als landsgrenzen, of structuur en regelmaat.

“Een stoomtrein die maar door dendert”
Nee, Kiki geniet. Met (soms iets te) volle teugen. Het levert haar veel moois op. Zo is haar meest recente werk voor modern kunstenaar Jeff Koons op haar lijf geschreven en heeft het haar bepaald geen windeieren gelegd. Maar zoals het aloude gezegde luidt: na hoogmoed komt de val, en dit geldt ook voor Kiki. Na een slechte zakelijke beslissing, die haar in gevaar brengt, lijkt alles te mislukken. Ook valt het klusjesman Gijs op, die haar zeer hoog heeft zitten, dat ze heel vaak omvalt van de vermoeidheid. Soms zelfs letterlijk. Zijn zorgen blijken terecht, maar Kiki is als een stoomtrein die maar door dendert. Wanneer is genoeg genoeg? En tegen welke prijs? Terwijl haar omgeving zich steeds meer zorgen maakt, werkt Kiki zich steeds verder in de nesten. Het is tijd om pas op de plaats te maken, maar is Kiki daar wel het type vrouw voor?

Wat is dat toch met leuke boeken, dat die altijd te snel uit zijn? Ik vind het maar niks. Ook deze roman was naar mijn mening veel te dun en veel te snel uit. Zonde! Je hebt soms met slotboeken uit een trilogie, dat ze ook echt aanvoelen als een slot. Verhaallijnen worden vooral afgewikkeld in plaats van uitgediept en voor nieuwe ontwikkelingen is vaak weinig plaats. Maar niet Vrienden voor het leven, gelukkig. Vrienden voor het leven is ook prima als stand alone te lezen en barst van de plotontwikkelingen en is bovendien in een heerlijk tempo geschreven. Er gebeurt meer dan genoeg om je geboeid te houden en Kiki heeft een eigen, volwaardig verhaal gekregen, passend bij het volwaardige personage dat ze de voorgaande twee boeken ook al was. Heel fijn gedaan van Astrid Harrewijn.

En ik had eigenlijk ook niet anders verwacht, getuige mijn positieve ervaringen met haar Miss-trilogie waarbij ditzelfde geldt. Harrewijn blinkt erin uit haar personages elk de aandacht te geven die ze verdienen, en niet de een te laten overschaduwen door de ander. Ook dit laatste deel is voorzien van de nodige humor, uitgediepte verhaallijnen en karakterontwikkelingen. Ik schreef boven de foto al: “Kiki is een stoomtrein die door dendert”, en dat gaat eigenlijk ook op voor de verhalen van Astrid Harrewijn. Ze pakt bij elk los deel het tempo weer als vanouds op, en gaat in datzelfde tempo lekker verder. Je zit binnen no time weer midden in de verhalen, en geniet weer net zo hard mee met zowel Noor, Joost als Kiki.

Ik heb ontzettend genoten van alle drie deze boeken, die elk een eigen, treffend thema hebben en waarin je bovendien ontzettend veel leert over bijvoorbeeld kunst. Wat ik daarnaast erg fijn vind is dat de focus niet ligt op romantiek maar op persoonlijke groei. Elk van de drie personages moet op zijn of haar eigen manier groeien, en de manier waarop Harrewijn dit voor elk van hen aanpakt, getuigt van groot schrijftalent. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar volgend werk van haar. Ik ben in ieder geval fan!

Vrienden voor het leven – Astrid Harrewijn €15,-