Recensie: Onvindbaar

Laura McHugh – Onvindbaar: uitgeverij Cargo

Soms lees je thrillers die in sneltempo de ene gebeurtenis na de andere op je afvuren. Dat zijn hele fijne thrillers, want je vliegt er doorheen. Maar er zijn ook thrillers die een langzamere opbouw hebben, met meer oog voor detail en achtergrond. Ook deze thrillers zijn een genot om te lezen omdat er meer van je denkvermogen wordt gevraagd.

“Een puzzel, een breinbreker.”
Onvindbaar
is een thriller uit de tweede categorie. Een puzzel. Een breinbreker. Een boek waar je de aandacht bij moet houden om te zorgen dat belangrijke details niet ongezien blijven. Het verhaal gaat over de ongelukkige Arden. Als tienjarig kind paste ze op een zomerse dag op haar tweelingzusjes van twee jaar oud, maar op een onbewaakt moment verdwenen zij. En werden zij nooit meer teruggevonden, ondanks grootschalige zoekacties. Arden verhuist en keert haar oude woonplaats de rug toe. Het overlijden van haar vader dwingt haar echter weer terug, naar het familiehuis dat hij haar heeft nagelaten.

Met haar terugkomst komen ook herinneringen aan haar vroegere leven terug. Aan hoe de relatie met haar moeder verslechterde, hoe zij leed onder het verlies van haar zusjes, hoe zij zich nooit meer veilig voelde. Maar met haar terugkomst komt Arden ook in contact met een journalist die de verdwijningszaak van haar zusjes onderzoekt. Hij twijfelt aan haar getuigenis. En mettertijd begint Arden zelf ook te twijfelen. Daarmee rijst de vraag: als Arden zich vergist in wat ze meent te hebben gezien, wat is er dan wel met haar zusjes gebeurd?

Intelligent, spannend en onderhoudend
Net als Het gewicht van bloed, de debuutthriller van McHugh, is ook Onvindbaar een intelligente, spannende en onderhoudende thriller. Het einde laat zich niet raden, en dat is iets waar ik me altijd om kan verheugen. Na het lezen van thrillers van onder andere M.J. Arlidge, waarbij het tempo toch aanzienlijk hoger ligt, was dit even een omschakeling, maar wel een fijne. Dit is een boek dat zich niet in anderhalve dag laat lezen, maar waar je lekker voor onderuit moet zitten, je aandacht er vol op, en je moet onderdompelen in al het moois dat je wordt voorgeschoteld. McHugh is er een ster in een bepaalde sfeer te creëren en dat lukt haar ook in Onvindbaar weer. Het is een sfeer dat onbehagen oproept, waardoor je zintuigen continu op scherp staan.

Wat ik extra bijzonder vind aan Onvindbaar is dat niets is wat het lijkt. Beginnende in het boek neem je als lezer de herinneringen van Arden voor waar aan, maar naarmate het verhaal vordert blijkt dat alles op losse schroeven staat, en benader je het verhaal totaal anders. Je wordt kritisch, stelt overal vragen bij en wantrouwt de verteller, Arden. Knap, hoe je zo tot nadenken wordt aangezet. Het prikkelt, daagt uit, maakt dat je onzeker bent, tot het einde toe eigenlijk. McHugh is geen schrijfster die haar lezers er makkelijk vanaf laat komen. Ze blijft boeien en prikkelen tot de laatste bladzijde.

“Een van de betere thrillers van 2017”
Dat, plus de mooie plotwendingen en gebeurtenissen die Onvindbaar rijk is, maakt dit tot een zeer fijne, intelligente en knap opgezette thriller. Zo eentje die je eens in de zoveel tijd leest en die je langere tijd bijblijven. Onvindbaar daagt uit, op elk vlak, en is daarom wat mij betreft een van de betere thrillers van 2017.

Onvindbaar – Laura McHugh €19,99

Een gedachte over “Recensie: Onvindbaar