Recensie: Duet met jou

Dani Atkins – Duet met jou: uitgeverij Fontein

Van Dani Atkins las ik eerder Versplinterd. Een helaas niet al te dik boek, maar wel met een mooie inhoud. Dit tweede boek, Duet met jou, is gelukkig een stuk dikker. Maar of het verhaal net zo mooi is?

Twee levens, twee liefdes
In Duet met jou worden de levens van twee vrouwen keihard op zijn kop gezet. Ally is getrouwd met Joe, en samen hebben ze een zoontje, Jake. Ze zijn dolgelukkig samen, tot het noodlot toeslaat: Joe helpt een aantal kinderen uit een benarde positie op dun ijs, maar komt hierbij zelf in het water terecht. Onderkoeld en buiten bewustzijn wordt hij naar het ziekenhuis gebracht. Het is maar de vraag of hij het overleeft. Dan is er nog Charlotte. Zij is getrouwd met David, de vroegere jeugdliefde van Ally. Ally heeft dit Charlotte nooit kunnen vergeven, en het verleden is altijd tussen hen in blijven staan.

David ligt nu echter ook in het ziekenhuis, na een hartaanval. Hoewel hij af en aan bij bewustzijn is, zijn de vooruitzichten niet goed. Ook voor hem is het maar de vraag of hij het overleeft. Terwijl zowel Charlotte als Ally worstelen met hun emoties en het vooruitzicht hun man mogelijk te verliezen, beseffen ze niet dat ze dichterbij elkaar zijn dan ooit: zowel David als Joe liggen op dezelfde afdeling van hetzelfde ziekenhuis. Het kan niet anders dan dat beide vrouwen elkaar tegenkomen. De 24 uur die zij beide doorbrengen in het ziekenhuis, wordt levensbepalend, voor alle betrokkenen.

“Wat een intens mooi, heftig en ontroerend verhaal”
Het is ongelooflijk hoe snel een boek je weet te grijpen. Je aandacht weet vast te houden. Je weet mee te sleuren in de bedoelingen van een schrijfster. Duet met jou greep me na een paar bladzijdes al enorm aan, en vanaf dat moment was er geen houden meer aan. De eerste hoofdstukken las ik op mijn werk, en er kwamen meerdere collega’s met de opmerking “Goh, is het een mooi boek? Je ziet er zo geconcentreerd uit.” Voor de volgende keer, collega’s: als ik er zo geconcentreerd uitzie, laat me dan ook lekker lezen. Gelukkig stond het weekend vlak daarna voor de boeg en kon ik verder lezen.

Veel te snel had ik deze roman uit. Wauw, wat een intens mooi, heftig, lief en ontroerend verhaal. De manier waarop Atkins de verhaallijnen verweeft, verleden met heden afwisselt en de lezer in spanning laat hoe het met beide mannen afloopt; prachtig gedaan. Hoewel dit een boek is waarbij de tranen rijkelijk stromen, is dit ook een van de mooiste romans die ik dit jaar las. Puur door de heftige gevoelens die dit verhaal bij me oproept. Dat een schrijfster je zo weet te pakken, is uniek.

Atkins neemt de tijd
Wat ik tevens enorm in het voordeel van Atkins vond spreken is dat ze dit keer de tijd neemt voor haar verhaal. Tijd neemt voor de emoties van personages, bijpersonages en gevoelens die niet alleen bij deze personages, maar ook bij haar lezers vrijkomen. Ze schrijft met de intentie om te ontroeren, om te verwarmen, om te beroeren. En daar slaagt ze bijzonder goed in. Dit is een verhaal die me nog lang bij zal blijven, en ik iedereen aanraad.

Duet met jou – Dani Atkins โ‚ฌ19,99