Recensie: Jij en ik

Jojo Moyes – Jij en ik: uitgeverij De Fontein

Jojo Moyes is één van mijn Instabuy auteurs, dus toen ik een mailbericht kreeg van de uitgever over deze nieuwe titel, was ik dan ook direct enthousiast, heb ze gestalkt en een paar dagen later lag dit dikke, handzame boek op de mat.

Een cadeautje
Wat me direct opviel was de look van het boek. Klein, dik, een mooie pastelkleurige omslag en een knaloranje strik in het binnenwerk. Het boek ziet er letterlijk uit als een cadeautje. En dat bleek de inhoud gelukkig ook te zijn. Het boek behelst een aantal verhalen, de één langer dan de ander, en dit werkt prima. Je begint en eindigt met een lang verhaal. De eerste, het titelverhaal Jij en ik, vertelt over een jonge vrouw die moederziel alleen in Parijs eindigt nadat haar vriend haar in de steek laat. Haar avonturen en inzichten zijn zeer vermakelijk beschreven en zorgen dat je maar blijft lezen; wat een lief verhaal!

Het tweede grote verhaal, Een week in Parijs, is het slotverhaal. Het vertelt over de stormachtige liefde tussen Edouard en Sophie én die van Liv en David; personages die echte Moyes-fans kennen van de roman Portret van een vrouw. In dat boek wordt teruggekeken op twee prachtige romances, en het is heel fijn om in dit korte verhaal de romance zelf te beleven. Het prille begin mee te maken. Dit laatste verhaal is ook als los boek te koop, maar ik was er nooit aan toe gekomen. Ik ben dus extra blij dat dit verhaal aan deze bundel is toegevoegd.

Liefde in alle vormen en maten
Afbeeldingsresultaat voor jojo moyes jij en ikTe midden van deze twee langere verhalen zit een scala aan korte verhalen. Liefde is en blijft het uitgangspunt, maar dit komt -zoals ook in het echte leven- in vele vormen en maten. Liefde voor een man of vrouw, liefde voor jezelf, liefde voor schoenen en de kracht die ze iemand kunnen geven. Jojo Moyes laat met Jij en ik zien hoe veelzijdig zij als auteur is, en weet je als lezer in elk verhaal mee te slepen. Knap! Wat ik tevens leuk vind is dat enkele verhalen zich afspelen in of rond de kerstperiode. Dat past helemaal bij de uitstraling van het boek, namelijk dat van een perfect, klein kerstcadeautje.

Jij en ik is een heerlijke bundel, met meerdere echt sterke verhalen en ook de rest van de verhalen is op zijn minst vermakelijk en erg plezierig te lezen. Jojo Moyes is en blijft een van mijn favoriete romanschrijfsters, en ook dit boek behoort tot mijn favorieten op het gebied van korte verhalen. Bovendien bewijst dit boek eens te meer: van Moyes raak je nooit uitgelezen. Weet dus waar je aan begint, want eenmaal begonnen, is het moeilijk stoppen met Moyes.

Jij en ik – Jojo Moyes €17,50