Recensie: Iene miene mutte

M.J. Arlidge – Iene miene mutte: uitgeverij Boekerij

Ik lees dit jaar best veel thrillers. Terugkijkend op dit blog staan er al de nodige thrillers op. Ik heb zo mijn favoriete reeksen (waarover later meer op dit blog) en blijf hier redelijk trouw in. De reeks van M.J. Arlidge was me al eerder opgevallen, maar het ‘kwam er nooit van’. Tot ik via mijn abonnement van Bookchoice de kans kreeg dit eerste deel te lezen.

De thrillerreeks van Arlidge draait om inspecteur Helen Grace. In dit eerste deel, Iene miene mutte, leer je haar direct op een nogal ongebruikelijke manier kennen. Het werkt in ieder geval direct: je aandacht is getrokken. Ook het begin van het verhaal zelf, waarin een jong stel ontvoerd is en voor een onmogelijke keuze staat, hakt er direct lekker in. Een vliegende start dus, voor een verhaal dat ongelooflijk goed in elkaar blijkt te steken en je aandacht er volledig bij houdt.

De slachtoffers in Iene miene mutte worden in koppels ontvoerd en op een afgelegen plek opgesloten. Er is geen enkele manier om te ontsnappen, en de ontvoerder onthoudt de slachtoffers bovendien van elke vorm van eten of drinken. De slachtoffers krijgen een keuze: de hongerdood sterven, of een pistool (gevuld met één patroon) gebruiken om de ander te doden. Sterven of gedood worden. Een simpele keuze, maar eentje die het onmogelijke eist van de slachtoffers. De overwinnaar is alsnog slachtoffer: hoe leef je met hetgeen je gedaan hebt om te overleven?

Helen Grace 1 - Iene Miene Mutte

Dit gegeven werkt Arlidge ontzettend goed uit, en het zorgt direct voor een ongelooflijk knap, origineel verhaal. Helen Grace en haar team worden op de zaak gezet. Hoewel ze in eerste instantie twijfelen aan het verhaal van het eerste slachtoffer, blijkt alles al snel waarheid te zijn. De slachtoffers lijken lukraak gekozen, de plaatsen waar ze worden opgesloten zijn willekeurig en er is geen directe link te ontdekken. Grace moet alles op alles zetten om de moordenaar te vinden, maar dat blijkt een heel stuk moeilijker dan ze had kunnen vermoeden.

Iene miene mutte is razend snel, barst van de gebeurtenissen en ontwikkelingen en is gewoonweg ontzettend sterk geschreven. Arlidge voert op de eerste bladzijdes al een moordend tempo op en wijkt hier nagenoeg niet vanaf. Eenmaal begonnen in dit boek, is het heel moeilijk om deze weg te leggen. Het verhaal spookt continu door je hoofd en ook na het uitlezen blijven de personages in je hoofd hangen. Hoe zou het verder gaan met de overlevenden? Wat heeft Arlidge nog meer in petto voor zijn Helen Grace?

Grace is een fantastisch personage; sterk, gecompliceerd maar doortastend, slim en onverschrokken. Ze is echter ook getekend door haar verleden, waar je mondjesmaat dingen over te weten komt. Arlidge heeft hiermee een perfecte mix gecreëerd tussen spanning en psyche. Alles in dit boek trekt aan, spreekt tot de verbeelding en vraagt iets van je denkvermogen. Ik las zelden zo’n sterk thrillerdebuut, en ik kan niet wachten om te ontdekken of de rest van de Helen Grace-reeks net zo goed is. Ik ben fan!

Iene miene mutte – M.J. Arlidge €7,50

10 gedachten over “Recensie: Iene miene mutte