Recensie: Het zusje

Louise Jensen – Het zusje: uitgeverij A.W. Bruna

Soms lees je thrillers die je lang bijblijven. Die je doen huiveren, vastklemmen op het puntje van je stoel. En soms heb je thrillers die je supersnel uitleest, maar ook zo weer vervagen. Ik kreeg van uitgeverij Bruna een recensie-exemplaar, omdat ik super nieuwsgierig was naar dit verhaal. Bedankt!

In Het zusje wordt Grace geconfronteerd met het plotselinge overlijden van haar beste vriendin Charlie. Zij en haar vriend vormden een hechte groep, en het verlies valt hen beide zwaar. Grace, echter komt haar dood niet te boven. De laatste woorden van Charlie blijven maar door haar hoofd spoken: “Ik heb iets vreselijks gedaan..”. De vraag wat ze hiermee bedoelde en wat dit te maken heeft met haar dood, houden Grace continu bezig. Zodanig zelfs, dat ze zich in het dagelijks leven moeilijk kan focussen. Ze sluit zich af voor haar vriend, en komt nog maar weinig buiten de deur.

Dat verandert wanneer ze Anna ontmoet. Zij neemt contact op met Grace, en vertelt haar dat zij de zus is van Charlie. Maar voor zover Grace weet, was Charlie enig kind. Ondanks haar twijfels ontstaat er al snel een hechte band tussen de twee vrouwen. Ze vinden troost bij elkaar, Grace vertelt verhalen over Charlie, en Anna blijkt een vriendelijke, enthousiaste vrouw te zijn waarbij Grace zich goed voelt. Haar vriend is echter niet blij met de vriendschap, en wantrouwt Anna. Wanneer er een paar vreemde dingen gebeuren in het leven van Grace, begint ook zij te twijfelen: is Anna wel wie ze zegt dat ze is? En wat wil ze met Grace?

Het zusje

Het zusje is zonder meer een boeiende thriller. De onderwerpen zijn interessant en de vragen die opgeworpen worden houden je goed bij de les. Het blijft lang een mysterie wat Charlie met haar laatste woorden bedoelde. Het vormt een goede leidraad door het boek, en houdt je lezende. En toch ben ik niet honderd procent overtuigd van deze thriller. Dat komt grotendeels door de motieven van bepaalde personages. Ik vind het soms ietwat vergezocht, niet goed onderbouwd en daardoor niet zo geloofwaardig. Dat vond ik erg jammer, want het verhaal bouwt zo goed op. Ik verwachtte echt een grootse, adembenemende climax maar dat blijft uit. In plaats daarvan begreep ik bepaalde keuzes en beslissingen niet, en plaatste ik gedurende het lezen steeds al vraagtekens bij bepaalde dingen. Welke dingen dit waren, kan ik hier moeilijk aangeven zonder delen van de plot te verraden.

De motivatie van de ‘slechterik’ vond ik echter wel goed. Dat is ook goed uitgewerkt. Net als de trauma’s waar Grace mee kampt. Die zijn mooi uitgewerkt, geloofwaardig gepresenteerd en verklaart ook bepaalde richtingen die zij inslaat. En dan zijn er de plottwists. Je wordt als lezer op meerdere manieren op het verkeerde been gezet. Ik had mijn verdenkingen, en vermoedens. En die bleken te kloppen. Deels, tenminste. Er waren ook een aantal zaken die ik niet voorzien had of deels anders bleken te zijn.

Al met al is het dus een leuke thriller -vlot geschreven ook: ik had het boek binnen anderhalve dag uit- maar de vergezochte motivaties en handelingen die daaruit voortvloeiden zonder goede uitleg daarover verminderden toch mijn leesplezier. Jammer, want voor de rest zit het verhaal best heel sterk in elkaar.

Het zusje – Louise Jensen ā‚¬19,99