Recensie: Zondagochtend breekt aan

Nicci French – Zondagochtend breekt aan: uitgeverij Ambo Anthos

En toen was het alweer zondag. Wat is deze thrillerreeks snel gegaan. Hierna nog één boek, en dan is het gedaan qua Frieda Klein verhalen. En ik weet niet of ik daar al aan toe ben. Wellicht heb ik daarom zo lang gewacht met het lezen van dit zondag-boek. Om het definitieve afscheid straks, iets uit te stellen.

Zondagochtend breekt aan sluit als vertrouwd naadloos aan op het slot van het voorgaande boek, Als het zaterdag wordt. Na de vondst van een lijk onder de vloer van Frieda Klein, kan de politie er niet meer omheen: haar doodgewaande plaaggeest is springlevend. Frieda had al die tijd gelijk. Maar dit helpt haar nog niet direct met het oplossen van haar problemen. Haar stalker loopt nog vrij rond, en het lukt ook de politie niet om hem te vinden. En dan worden haar vrienden plotseling aangevallen, één voor één. De aanvallen worden steeds heftiger, en Frieda vermoedt dat niet alleen haar stalker het op haar en haar vrienden voorzien heeft, maar dat er nog een derde speler in het spel is. Een copy cat. Maar wie? En waarom? De tijd begint de dringen, en het net sluit zich steeds dichter om Frieda en haar naasten.

Zondagochtend breekt aan

De zondag is voor mij een dag van rust. Een dag waarop alles mag en alles kan. Een rustmoment voor de drukke werkweek weer begint. Zondagochtend breekt aan is wat dat betreft ook zo’n boek. Een boek waarin alles kan. Dat gegeven heeft schrijversduo Nicci French goed uitgewerkt, door het boek bomvol gebeurtenissen te stoppen. Er gebeurt heel wat in het leven van niet alleen Frieda Klein, maar ook haar directe naasten. De frequentie van verschrikkelijke voorvallen is erg hoog, en het is echt oppassen geblazen. Voor je het weet, mis je een gebeurtenis!

Het tempo ligt dus hoog, maar tegelijkertijd is het ook een boek dat als rustpunt in de reeks gezien kan worden. Dit komt door het gebrek aan spanning. Ik vond dit zondag-boek niet heel bijzonder spannend. Tuurlijk, er gebeurt van alles en het tempo is hoog en daardoor is het ook een boek dat erg aantrekt, maar spannend wordt het niet echt. Ik heb niet met een versnelde hartslag gelezen, zat zelfs niet op het puntje van mijn stoel.

Dat neemt niet weg dat ook dit boek ontzettend fijn geschreven is, en de ontwikkelingen die de personages doormaken zijn een zeer aangename opbouw naar de grande finale, het tweede maandag-boek. Dit was het oog van de storm, voor de storm een laatste keer losbarst. In volle hevigheid, hoop ik. Want als ik dan toch afscheid moet nemen van Frieda Klein, dan kan het boek maar beter ontzettend goed zijn. Ik wacht ongeduldig af..

Zondagochtend breekt aan – Nicci French €19,99