Recensie: Vandaag houden we het droog

Petra Vollinga – Vandaag houden we het droog: uitgeverij Boekerij

Dit is een roman die niet had misstaan op mijn lijst van fijne zomerromans. Niet te ingewikkeld, een complex liefdesverhaal, lekker vlot en met een zomerse bestemming: Vandaag houden we het droog is een zomerroman bij uitstek.

Het verhaal gaat over de intense liefde tussen Eva en Abe. Zij ontmoetten elkaar als jongvolwassenen, en vallen als een blok voor elkaar. Ze passen perfect bij elkaar, en Abe beschouwt Eva als zijn muze, zijn inspiratie en grote liefde. Andersom is Eva net zo gek op Abe, maar ze willen andere dingen in het leven. Abe is muzikant en wanneer zijn grote doorbraak komt, en hij de kans krijgt om met zijn band naar Amerika te gaan, ontstaan de eerste scheurtjes. Eva, die droomt van een degelijker leven en een gezin, besluit uiteindelijk om de relatie te verbreken. Ze zijn er beide kapot van, maar het moest. Toch?

Enkele tientallen jaren later is Eva klaar met haar huwelijk. Ze besluit naar Thailand te gaan, op retraite. Om zichzelf te vinden. Om voor eens en voor altijd te besluiten wat ze wil in haar leven. Maar zelfs in Thailand kan ze niet ontsnappen aan haar verleden. Abe is geen muzikant meer maar leraar muziek op een middelbare school. Met de liefde is het na Eva nooit meer helemaal goedgekomen. Hij baalt van zijn leven, maar krijgt dan de kans om zijn oude band nieuw leven in te blazen. Eva krijgt in Thailand ondertussen vreselijk nieuws over haar dochter, Portia. Het dwingt haar terug naar Nederland, maar ook terug naar haar verleden. Is ze er wel klaar voor ieders leven op zijn kop te zetten? En komt het ooit nog goed tussen Eva en Abe?

Vandaag houden we het droog

Ik zal eerlijk toegeven: de eerste helft van het boek was ik niet zo onder de indruk van het verhaal. Het leek me een doorsnee verhaal over verloren liefdes, en volwassenen die een hoger doel zoeken voor hun leven. Tot dat telefoontje in Thailand, dat Eva ontvangt. Tot haar noodgedwongen terugkomst naar Nederland. Dan vormt zich een diepere laag in het verhaal. De manier van schrijven wordt dwingender, ernstiger en op emotioneel vlak gebeuren er meerdere dingen die me haastig deden verder lezen.

De vergelijkingen worden mooier, de metaforen beter. Het leek of Vollinga zelf ook meer van het schrijven van dit tweede deel genoot. Alsof de rest noodzakelijke aanloop was. Maar misschien verbeeld ik me dat ook wel. Vandaag houden we het droog is in ieder geval een verrassend boek. De tweede helft heb ik ontzettend genoten. Het verhaal was los. De structuur is fijn: zowel Eva als Abe hebben hun eigen vertelperspectief, en het verhaal speelt zich zowel in het verleden als het heden af. Hierdoor krijg je een goed all round beeld van het hele verhaal, inclusief alle emoties en motieven.

Vandaag houden we het droog is leuk geschreven, in de tweede helft zelfs mooi geschreven, en het verhaal wordt in rap tempo verteld. Omdat ik meer raakvlakken had met het tweede gedeelte, ben ik daar enthousiaster over, maar er valt voor ieder iets uit te halen. Ik sloeg het boek uiteindelijk met een glimlach dicht. Zoals ik al zei: een heel fijne zomerroman.

Vandaag houden we het droog – Petra Vollinga €15,-