Recensie: Ik ben Eleanor Oliphant

Gail Honeyman – Ik ben Eleanor Oliphant: uitgeverij Cargo

De vrouwelijke Don Tillman. Zo schatte ik Eleanor Oliphant in, uitgaande van de flaptekst. Voor wie deze hoofdpersoon uit Graeme Simsions boeken Het Rosie Project en Het Rosie effect niet kent: leer hem kennen, het is de moeite waard. Voor nu wil ik jullie graag laten kennismaken met Eleanor Oliphant, een van de meest hartverwarmende personages waarover ik in tijden las.

Zoals de titel al doet vermoeden, gaat alles goed met Eleanor. Tenminste, dat is maar net hoe je het bekijkt. Zelf vind ze haar leven goed gaan. Ze heeft dan wel geen sociale contacten, geen familie op wie ze kan bouwen -behalve haar moeder met wie ze een gecompliceerde relatie heeft maar wel trouw elke week belt- en geen hobby’s maar ze heeft wel een baan en een eigen woning. Eleanor heeft weinig om handen, maar haalt dagelijks een drankvoorraad, die ze ’s avonds nuttigt. Maar verder gaat alles goed met haar. Maar wanneer ze op een dag met collega Raymond over straat loopt en getuige is van een ongeluk waar een oudere meneer bij betrokken is, verandert haar leven. De oude man heeft zijn tassen op de plek van ongeval achtergelaten en het is aan Eleanor om de tassen te retourneren. In het ziekenhuis ontmoet ze ook de familie van de man, en hierna is het hek van de dam: het contact met Raymond wordt geintensiveerd, en ook naar anderen toe stelt Eleanor zich opener op.

Maar Eleanor is een getroebleerde vrouw. Ze heeft een trauma meegemaakt in haar jeugd, en heeft hier soms flashbacks van. Ze probeert zich zo goed mogelijk staande te houden in de maatschappij, maar dit gaat haar de ene keer beter af dan de andere keer. Haar nieuwe levensstijl werpt zijn vruchten af, maar het verleden ontloop je niet. Dat leert ook Eleanor op bikkelharde wijze en het is maar de vraag of ze zich weer kan herpakken. Komt het weer goed met Eleanor?

Ik ben Eleanor Oliphant

Wat Don Tillman is voor Graeme Simsions Het Rosie Project en T.S. Garp voor John Irvings De wereld volgens Garp, is Eleanor voor deze roman: een spraakmakend, wervelend en kleurrijk personage dat je hart steelt. Wat heb ik intens, ultiem genoten van deze roman. Het verhaal is zo mooi en gevoelig opgezet, dat je verlangend naar meer het boek dichtslaat. Ik ben jaloers op eenieder die deze roman nog gaat lezen: ook ik wil opnieuw het verhaal van Eleanor Oliphant ontdekken en haar in mijn hart sluiten. Ik ben Eleanor Oliphant heeft voor mij alles: een goede rode draad, humor, tragiek, een wervelende hoofdpersoon, onverwachte onthullingen en een hoog meeleef-gehalte. Nergens wordt het boek saai, nergens wordt het voorspelbaar en nergens wordt het gemaakt leuk.

Er komen een groot aantal maatschappelijke onderwerpen aan bod, zoals alcoholisme, traumaverwerking, aansluiting vinden in de maatschappij en depressie, maar nergens wordt het onoverzichtelijk of chaotisch. Er is een duidelijke ontwikkeling, zowel in het verhaal als in het personage Eleanor. Ze groeit, leert, ervaart en voelt. Vooral dat voelen is mooi verwoord. Gail Honeyman heeft een enorme dosis liefde in haar boek gestopt, en dat merk en voel je als lezer. Er spat zoveel liefde van de pagina’s af, dat dit onvermijdelijk overgebracht wordt op de lezer. Ik ben Eleanor Oliphant is een uniek verhaal, over een bijzonder personage: welbespraakt, punctueel, strikt, maar sociaal zo ongemakkelijk. Ik voelde vaak plaatsvervangende schaamte maar net zo vaak zat ik grijnzend te lezen.

Hoe leuk het boek ook is op sommige momenten, het eigenlijke verhaal is erg schrijnend. Dat voert echter niet de boventoon. Het is bovenal een verhaal over de kracht van een bijzondere, jonge vrouw die buiten de maatschappij valt. Ik heb er enorm van genoten. Wat een lief, mooi en sterk boek! Dit is absoluut één van mijn nieuwe favoriete boeken. Genieten, met een hele grote hoofdletter G.

Ik ben Eleanor Oliphant – Gail Honeyman €19,99