Recensie: Mea Culpa

Clare Mackintosh – Mea Culpa: uitgeverij De Fontein

Ik lees soms een beetje chaotisch. Dan lees ik niet eerst het debuut van een schrijver, maar het tweede, of zelfs derde boek dat hij of zij heeft uitgebracht. Met Clare Mackintosh bijvoorbeeld. Ik las eerst Ik zie jou, en daarna pas Mea Culpa. Nu is dit niet een heel groot probleem, aangezien het twee stand alones zijn, maar ik doe het dus wel vaker. Gelukkig was Ik zie jou zo fijn, dat ik ook Mea Culpa moést lezen.

Mea Culpa behandelt een heftig onderwerp: het verlies van een kind. Een alleenstaande moeder laat het handje van haar vijfjarige zoontje op een onbewaakt ogenblik los, met verschrikkelijke gevolgen. Hij wordt geschept door een auto en overlijdt. De automobilist rijdt door. Wat volgt is het verhaal van Jenna, die alles achter zich laat en nieuw begint. Ze laat niemand weten dat ze is vertrokken en wordt getergd door een traumatisch verleden en het verlies van haar kind. Ze settelt zich aan de kust van Wales, waar ze langzaam maar zeker een nieuw bestaan voor zichzelf opbouwt. Ze vindt er werk, een nieuwe liefde en ze komt eindelijk een beetje tot rust. De politie is ondertussen nog steeds bezig met haar zoektocht naar de automobilist en na maanden hebben ze eindelijk een doorbraak. Het verleden van Jenna komt plots keihard terug, op een zeer onverwachte manier.

Mea culpa

Mea Culpa is een erg bijzonder boek. Om redenen die ik nu niet uitvoerig uit de doeken kan en met name wil doen om de leesbeleving van anderen niet te beïnvloeden, heb ik de samenvatting van het verhaal beknopt gehouden. Wat ik echter wel kan vertellen is dat er een geweldige plottwist zit, aan het einde van deel één. Het zette alle verhoudingen op zijn kop en zorgde ervoor dat ik in deel twee veel gejaagder en vol spanning verder las. Deel één vond ik moeilijk; na het verlies van een kind zo diep in de emoties van een wanhopige vrouw te duiken was confronterend, zeker omdat ook ik moeder ben en me het verlies van mijn zoon niet wil voorstellen. Het is ontzettend mooi en knap om te lezen hoe Clare Mackintosh dit heeft uitgewerkt en dicht op de emoties zit.

Het verhaal komt echter pas goed los na de plottwist. Deel twee van het boek is veel intenser, spannender en naargeestiger. Wat dat betreft kan ik alleen maar mijn petje afnemen voor de opbouw die Mackintosh heeft gekozen. Van voortkabbelend, rustig verhaal naar het compleet tegenovergestelde: wat een verrassing! En wat een eindsprint; hoe verder het verhaal vordert, hoe spannender het wordt. Ik heb er dan ook intens van genoten. Ik word zelden zo op het verkeerde been gezet, en het is Mackintosh nu al twee keer gelukt. Ik ben fan. Op naar het derde, ongetwijfeld net zo sterke, boek!

Mea Culpa – Clare Mackintosh €12,50