Recensie: Wat jij niet ziet

Sarah Pinborough – Wat jij niet ziet: uitgeverij The House of Books

Zelden keek ik zó erg uit naar een thriller. Uitgeverij The House of Books heeft een fantastische pr-machine in werking gezet om de verwachtingen zo hoog mogelijk te maken. En dat werkte, want ik begon koortsachtig aan Wat jij niet ziet, vastbesloten de mysteries die het biedt te ontrafelen. Dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan.

Het verhaal van Wat jij niet ziet lijkt simpeler dan het is. Louise, een alleenstaande moeder met een zoontje van zeven, valt tijdens een avondje uit hopeloos voor David. Ze hebben een enorme klik, maar dan blijkt na het weekend dat David niet zomaar iemand is, maar een getrouwd man. En haar nieuwe baas. Zijn vrouw Adele is een ware schoonheid, en Louise herpakt zich om haar werksituatie hier niet onder te laten lijden. Maar zo makkelijk kan ze David niet uit haar hoofd zetten; ze blijven tot elkaar aangetrokken. Maar dan neemt het verhaal een onverwachte wending. Louise komt per toeval Adele tegen en op wonderbaarlijke wijze ontvouwt zich een vriendschap tussen de twee dames.

Via Adele raakt Louise min of meer betrokken bij het echtpaar. Op het oog zijn ze perfect, en in perfecte harmonie, maar waarom viel David dan voor Louise? Hoe meer ze met Adele omgaat, hoe meer ze ervan overtuigd raakt dat er iets niet klopt in hun huwelijk. Adele laat Louise beloven niks over hun vriendschap tegen David te zeggen, en zodoende speelt Louise dubbelspel: aan de ene kant is ze de vriendin van Adele, maar aan de andere kant is ze nog steeds hopeloos verliefd op David, ondanks de waarschuwingen van Adele. Hoe lang kan ze dit dubbelspel volhouden? En wat is er werkelijk aan de hand tussen David en Adele? Is Adele eigenlijk wel zo onschuldig? En hoe zit dat met David? Hoe meer ze ontdekt, hoe meer blijkt dat David en Adele gevaarlijk zijn, maar waarom? En ontdekt Louise de waarheid op tijd?

Wat jij niet ziet

Ik zal er geen doekjes om winden: wat is Wat jij niet ziet een briljant boek. Op het omslag wordt je aangeraden overal aan te twijfelen, en dat werkt goed door tijdens het lezen. Bij elk detail, elk gevoel, elke emotie en elk vermoeden twijfel je: klopt dit wel? Is dit wel de waarheid of een verdraaide versie ervan? Hoe betrouwbaar zijn de vertellers, Louise en Adele? En waarom zijn er maar twee vertelperspectieven, waarom heeft David geen stem in dit boek? De twijfels moet je ver doortrekken, heel ver, blijkt. Alles is vooropgezet om je als lezer zo’n onbehaaglijk mogelijk gevoel te geven, en je bovendien zo dicht mogelijk aan de pagina’s gekleefd te houden. En dat werkt. Heel goed.

De geheimen tussen David en Adele worden heel goed verborgen gehouden, tot het juiste moment daar is om ze te openbaren. Wat jij niet ziet is één grote puzzel, en zit zeer ingenieus in elkaar. Er is voor het –spectaculaire- einde een speciale hashtag in het leven geroepen: #wtfthatending. En die is zeer treffend. Ook ik hou het einde uiteraard geheim, maar ik kan je aanraden zeer aandachtig en tussen de regels door te lezen. Wat er allemaal gebeurt, had ik echt niet zien aankomen. Ik was volledig van mijn stuk gebracht. Onthoud: net op het moment dat je denkt te weten hoe het zit, kom je erachter dat alles compleet anders is.  Ook psychologisch is het boek ijzersterk. De emoties zijn heel goed uitgewerkt en de emotionele rollercoaster waar met name Louise zich bevindt, wordt ook jouw emotionele rollercoaster. Op het obsessieve af, probeert Louise achter de waarheid te komen, en ze zuigt je daar als lezer genadeloos in mee.

Het boek is verslavend, de personages uitermate boeiend en de plottwists die je om de oren vliegen zijn briljant. Wat jij niet ziet is, zonder twijfel, de beste thriller die ik in jaren las. Lees dit boek, iedereen. En laat je compleet omver blazen. Wat een boek.

Wat jij niet ziet – Sarah Pinborough €19,99

8 gedachten over “Recensie: Wat jij niet ziet

1. Ik ben dus helemaal geen thrillerlezer, maar je hebt me echt enthousiast gemaakt. Dit klinkt echt als een thriller die goed in elkaar zit en die je echt aan het twijfelen maakt.

2. Door je enthousiaste recensie ben ik dit boek gaan lezen. Laat ik beginnen met het positieve – ik heb het boek snel uitgelezen. Verslonden vind ik een te positieve omschrijving. Ik wilde weten hoe het in elkaar zat. Ik zal ook niets verraden. Maar ik vind het geen TOP-boek, eerder een FLUT-boek. Een soort dokters-romannetje met een sterk thriller-element (dat geef ik toe). Ik slaap er nog een nachtje over … knipoog … misschien ben ik morgen milder in mijn oordeel.