Recensie: De dorst

Jo Nesbo – De dorst: uitgeverij De Bezige Bij

Het was alweer een tijd geleden dat ik voor het laatst een boek in de Harry Hole-serie las. Nesbo verraste in deze afwezigheid nog wel met De zoon, die ik met veel plezier las, maar qua Harry Hole bleef het stil. Tot nu. Eindelijk is er weer een nieuwe thriller over deze favoriete anti-held.

In De dorst gaat het Harry relatief goed af. Hij is getrouwd met zijn grote liefde Rakel, heeft het recherchewerk achter zich gelaten en werkt nu als docent. De moordonderzoeken en zijn innige band met de dood en de duistere kant van de mens heeft hij ogenschijnlijk achter zich gelaten, maar schijn bedriegt want onder het rustige oppervlakte borrelt en sist er van alles bij Harry. Hij ontkent wie hij is, en Rakel voelt dit feilloos aan. Toch gaat het nieuwe leven hem goed af. Tot. Tot er een zaak komt waar zijn expertise voor nodig is. Een zaak die even bloedstollend als spraakmakend is. Een zaak waar het politieteam die erop is gezet, zelf niet uitkomt.

En dus moet Harry Hole weer terug. Terug naar de duisternis. Terug naar het leven waarvan hij dacht het achter zich te hebben gelaten. Om een moordenaar te pakken die zijn slachtoffers doodt door ze te bijten met een ijzeren gebit. Eenmaal betrokken bij de zaak, blijkt dat een oude bekende van Harry Hole mogelijk de dader is. Harry Hole moet opnieuw alles op alles zetten om een moordenaar te vinden. Hij moet dieper gaan dan hij ooit is gegaan, en het is nog maar de vraag of hij er zelf zonder kleerscheuren vanaf komt.

De dorst

Na alle boeken over Harry Hole gelezen te hebben, zou je denken dat de sleur er weleens in komt. Maar niets is minder waar. Allereerst was het al enige tijd geleden sinds ik een boek over Harry Hole las, en Jo Nesbo is zo’n goede schrijver, dat hij met elke zin mijn fantasie prikkelt. De dorst voelt als thuiskomen. Eindelijk weer thuis in de wereld waarin mijn favoriete anti-held Harry Hole zijn intellect en ontorhodoxe werkwijze inzet om een zaak op te lossen. En dat verveelt eigenlijk nooit. Hoeveel boeken er ook over hem worden geschreven.

Wat ik daarnasst ontzettend fijn vond is hoe Jo Nesbo speelt met de verdachtmakingen. Hij kan middels een woord of zin de verdenking op een bepaald persoon zetten, maar hier niet op doorgaan. Hierdoor blijft de verdenking sluimeren. Is iemand nu wel of niet een gevaar? Klopt dit nu wel of niet? Die vragen spoken constant door je hoofd, waardoor het verhaal één spannend geheel is. De dorst is verslavend, constant spannend en bij vlagen zelfs luguber. Wat een fijn boek! Ik ben er -ondanks mijn pogingen er nog in rust van te genieten- in noodvaart doorheen gegaan. Ik kon gewoon niet stoppen. Het was te spannend, het greep me teveel aan. En dat is precies wat ik zoek in een goede thriller.

Natuurlijk is De dorst niet goed te lezen zonder de nodige voorkennis over het personage Hole, en zijn vrienden -en vooral vijanden. Maar dat is gebruikelijk, in zo’n langlopende thrillerserie. Ik ben en blijf in ieder geval groot fan van Nesbo en Hole, en kan niet wachten op het volgende boek!

De dorst – Jo Nesbo €22,50