Recensie: Goede dochter

Karin Slaughter – Goede dochter: uitgeverij Harper Collins

Voor fans van het eerste uur zoals ik, is het altijd spannend wanneer Slaughter een nieuw boek uitbrengt. Zeker als dit stand-alones zijn, in plaats van haar populaire series over Will Trent en Sara Linton. Tot nu toe zat er nog geen slecht boek tussen, en ik was dan ook erg benieuwd of Slaughter deze trend met Goede dochter doorzet.

Wat opvalt is dat de toon en de verhaallijnen in Goede dochter afwijken van haar andere boeken. In plaats van de spanning van een lopend politieonderzoek vol ontwikkelingen en gevaren, focust Goede dochter zich meer op de juridische kant van een politiezaak. Wat gebeurt er nadat een verdachte is gearresteerd? Hoe werkt het Amerikaanse rechtssysteem en hoeveel gelijke kansen hebben verdachten? Charlotte, het hoofdpersonage, krijgt hiermee te maken, wanneer zij getuige is van een aanslag. Op een basisschool worden twee personen doodgeschoten door een leerling, een achttienjarig meisje met een verstandelijke beperking.

Het doet haar sterk denken aan een andere aanslag, bijna dertig jaar daarvoor, die haar voor het leven heeft getekend. Op een avond, toen Charlotte alleen thuis was met haar moeder en Samantha, drongen twee mannen hun huis binnen en schoten hun moeder voor hun ogen dood. Na een heftige, traumatische nacht waarin ook de beide zusjes ernstig leed wordt toegebracht, is haar leven nooit meer hetzelfde. Ze probeert zo goed mogelijk haar leven op te pakken, maar dit gaat met vallen en opstaan. En dan is er een nieuwe aanslag: opnieuw is ze van dichtbij getuige van zwaar geweld. Haar vader Rusty, verguisd door de gemeenschap wegens de criminelen die hij verdedigt, zijzelf en andere dierbaren worden in het heetst van de strijd geworpen, en dat zorgt voor veel onaangename herinneringen. Oude, maar ook nieuwe. Wat is er die rampzalige avond, bijna dertig jaar geleden, precies gebeurd?

Goede dochter

Zoals ik hierboven al noemde, is de insteek van deze nieuwe thriller anders dan de rest van haar boeken. En dat merk je tijdens het lezen. Bij de andere titels staat de spanningsboog strak gespannen, en heb je tijdens het lezen een continu, gejaagd gevoel. Je wilt door, je moΓ©t door. Die noodzaak tot lezen ontbrak in Goede dochter. Niet dat ik niet wilde lezen, niet nieuwsgierig was naar het vervolg van het verhaal, maar ik voelde geen directe noodzaak tot lezen. En dat gaf niet. In plaats van een gejaagde leeservaring kon ik mijn gemak nemen. Althans, redelijk. Goede dochter is namelijk niet alleen maar rustig en voortkabbelend. Er zitten ook de nodige gewelddadige, gruwelijke stukken in die je de stuipen op het lijf jagen. Steeds als je denkt: dit is geen echter Slaughter, dan verrast ze weer met bloederige passages en een gedetailleerde beschrijving van trauma.

En precies dat is de insteek van Slaughter met dit nieuwe boek. Om te onderzoeken hoe het leven van iemand verandert na een traumatische ervaring. Om te kijken hoe zo’n ervaring van invloed is op het bewustzijn, de persoon van iemand. En dat heeft Slaughter heel goed weergegeven. Ze beschrijft nauwgezet en precies de details van het verwerken van een trauma, of beter gezegd: het wegstoppen van een trauma. Want Charlotte is geen prater. Ze zwijgt, liegt en doet alsof. Tot het nieuwe trauma. Dan kan ze niet meer onder bepaalde zaken uitkomen. Dan moet ze de confrontatie met het verleden aangaan, of ze nu wil of niet. En dat rijt oude wonden open. Dit traject waarin Slaugters hoofdpersonage zich bevindt, is ontzettend boeiend en goed geschreven.

Dat is, kortgezegd, wat het boek zo sterk maakt: de menselijke emoties. Misschien nog wel sterker dan de gruwelen. Begrijp me niet verkeerd: de gebeurtenissen worden weer als ouds met een misselijkmakend scherp oog voor detail beschreven en dat voelt weer als thuiskomen in een echt Slaughter-boek. Een ander Slaughter-boek, maar minstens zo goed.

Goede dochter – Karin Slaughter €19,99

Een gedachte over “Recensie: Goede dochter