Recensie: De weg naar zee

Elke Geurts – De weg naar zee: uitgeverij De Bezige Bij

Afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden kunnen boeken je in meerdere of mindere mate raken. Nu ik moeder ben, kunnen verhalen over kinderen en ouderschap mij meer raken. Ik vermijd daarom ook bepaalde verhalen, omdat ik bang ben voor teveel emotionele betrokkenheid. Het verhaal De weg naar zee is eigenlijk ook zo’n boek, maar het lag al zo lang klaar om te lezen, dat ik er niet meer omheen kon. Bovendien telt het boek slechts 164 bladzijdes dus hij kon ook nog eens mooi tussendoor.

Het verhaal gaat over Tessa, moeder van de 7-jarige Summer. Samen met haar beste vriendin Gina, en diens dochter zijn ze er even tussenuit. In het Nederlandse duinengebied hebben ze een huisje gehuurd en ze genieten van het hete zomerweer. Maar Tessa voelt zich niet op haar gemak. Gina is in alles anders dan zijzelf. Ze lijkt haar leven veel beter op orde te hebben en haar dochtertje doet het op alle vlakken beter dan Summer –volgens Tessa althans. Summer is dan ook niet wat Tessa voor ogen had toen ze zwanger was. Ze is teleurgesteld in haar dochter, omdat ze niet op haar lijkt.

Summer heeft het Downsyndroom, en hoewel ze een lief, vrolijk kind is had Tessa toch een ander beeld in haar hoofd. Ze neemt dan ook extreme maatregelen om Summer meer haar evenbeeld te laten zijn. Dit alles overpeinst ze tijdens een lange tocht door de duinen, zwartgeblakerd na een eerdere brand. De zon brandt op hun hoofden, maar de zee is vlakbij.

De weg naar zee

De weg naar zee is, hoewel het een vrij kort verhaal is, erg aangrijpend. Het loont om hier goed te tijd voor te nemen, en het verhaal goed op je te laten inwerken. De psychologie in dit boek is namelijk overdonderend mooi. Tessa is een gecompliceerd persoon: haar eigen ouders vonden haar niet goed genoeg -al wordt dit nimmer echt uitgesproken- en dit patroon zet zij voort bij haar dochter. Het is een schrijnende, aangrijpende vicieuze cirkel waar zij zich in bevindt, en hoewel ze haar best doet zoveel mogelijk van Summer te houden, kan ze niet door haar uiterlijk en beperkte mogelijkheden heen prikken. Het beïnvloedt haar persoonlijke leven, maar ook hoe zij naar de wereld kijkt. En dat heeft verstrekkende gevolgen.

Wat Geurts zo knap doet, is het verhaal integer houden. Ook al is Tessa geen aimabel persoon, door haar interne worsteling zo boeiend en mooi te verwoorden, blijf je maar lezen. De toon is ingehouden maar boet daarbij niet in aan scherpte. Een interessante, knappe mix, die ze het hele boek goed voortzet. Naarmate het verhaal vordert, echter, begint het einde zich aan te dienen. Het is te raden wat er gebeurt, en ook al wil je er als lezer niet aan denken -je moet. Continu speelt het mogelijke eindscenario door je hoofd, terwijl je verder de herinneringen van Tessa in wordt gesleept.

Zoals ik al zei is dit eigenlijk een verhaal waar ik me als nieuwbakken moeder beter niet aan kan wagen, maar in dit geval is het een goede keuze geweest om De weg naar zee te lezen. Het verhaal is dan wel aangrijpend en schrijnend, het is ook erg mooi, integer, lief en ontzettend boeiend. Tragiek als iets prachtigs: je moet het maar kunnen.

De weg naar zee – Elke Geurts €17,90

7 gedachten over “Recensie: De weg naar zee

1. Lieve Tessa, het is idd een bijzonder goed en aangrijpend geschreven boek. Je hebt een mooie recensie geschreven, dit boek verdient aandacht!
    Ik vond het ook wel een beetje een spiegel voor ons als moeders; hoe ver wil je gaan om een perfect kind te hebben. Het is een uitdaging om je kind te aanvaarden zoals hij of zo is. Ben benieuwd of je Boy van Versteeg al kunt lezen, nu je moeder bent.

2. Mooie bespreking. Maakt benieuwd. Vooralsnog ken ik Elke Geurts alleen van haar columns – die zijn ook zo vaak aangrijpend en mooi.