Recensie: Sirenen

Joseph Knox – Sirenen: uitgeverij The House of Books

Een thriller over de drugswereld van een Britse stad: die had ik nog niet gelezen. Ik zag dan ook erg uit om in deze thriller te beginnen.

De hoofdpersoon in deze thriller is Aidan Waits, een inspecteur die door samenloop van omstandigheden in onmin is geraakt en zijn carriΓ¨re bij de politie wel kan vergeten. Hij draait enkel nog de nachtdiensten, en legt zelf uit hoe dit zover is gekomen. Door zijn inspecteur, Parrs, wordt Aidan na een flinke misstap, gedwongen om undercover te gaan bij een drugsbende, de Franchise. In het stadium waarin hij zich nog afzijdig houdt, en enkel observeert zonder contacten te leggen, wordt hij op het matje geroepen bij de premier, Rossiter. Zijn zeventienjarige dochter Isabelle is verdwenen, en schijnt bij de Zain Carver, de leider van de Franchise, te wonen. Rossiter sommeert Waits om een oogje in het zeil te houden, maar niet direct contact met haar te leggen. Waits besluit hierop zijn contacten bij de Franchise te intensiveren, en eindigt op een feestje bij Carver thuis. Hier ontmoet hij Isabelle, en andere belangrijke figuren binnen de bende. Hij krijgt een band met Isabelle, maar dan beginnen de problemen.

Isabelle is niet veilig, en haar contact met Waits lijkt hier een directe oorzaak van te zijn. Nog voor Waits begrijpt wat er aan de hand is, volgen een aantal heftige, onherroepelijke gebeurtenissen elkaar op. Waits wordt als zondebok aangewezen, en hij moet onderduiken. Voor zijn voormalig collega’s van de politie, voor een rivaliserende drugsbende en uiteindelijk ook voor Carver zelf. Ondertussen probeert hij de waarheid te achterhalen. Wie is er verantwoordelijk voor de gebeurtenissen? Wie staat op de loonlijst van Carver? En lukt het hem zijn naam te zuiveren? Verbondjes staan op scherp, voorkeuren wisselen en niets is wat het lijkt. Hoe moet hij zich staande houden?

Afbeeldingsresultaat voor joseph knox sirenen

Wat een ingenieus verhaal! Sirenen heeft me op meerdere vlakken enorm verrast. Dit is een zeer intelligente thriller. Er gebeurt veel, met wisselende tijdschakelingen dus het is zaak je aandacht er goed bij te houden. In het begin waren deze schakelingen verwarrend: wat is verleden en wat is tegenwoordige tijd? En in welke van deze tijden speelt het verhaal zich af? Dat was even puzzelen, tot ik door had dat het verhaal zelf zich in het verleden afspeelt. Vanuit de tegenwoordige tijd blikt Waits terug op de gebeurtenissen. Een mooie constructie, want het geeft zo nu en dan een soort helikopterview, waardoor je iets van grip op het verhaal krijgt.

Er zit goed tempo in het verhaal en er gebeurt veel, maar wat Γ©cht boeit is de mystiek. Er gebeuren vreemde dingen en wie aan welke kant staat, en hoe de vork in de steel zit, wordt goed verborgen gehouden. Je denkt steeds te weten hoe het zit, maar dan neemt het verhaal weer een geheel andere wending waardoor je alles weer opnieuw moet uitvogelen. Ik werd continu op deze manier aan het werk gezet, en dat las heel erg prettig. Ik word graag uitgedaagd door een schrijver, en Knox is hier meer dan in geslaagd. Eenmaal goed in het verhaal van start, is het boek heel moeilijk weg te leggen. Ik wilde door, door, door. De donkere wolken die zich op de omslag samenpakken boven de stad zijn een prachtige verbeelding van het gevoel dat dit boek oproept.

Sirenen is een intens, bij vlagen hard, realistisch verhaal dat gewoon ontzettend goed in elkaar steekt. Dit is een thriller van niveau, zoals ze maar weinig geschreven worden. Knox heeft zichzelf uitstekend op de kaart gezet. Sirenen is gewoon heel erg goed. Ik ben benieuwd waarmee Knox hierna van zich laat horen.

Sirenen – Joseph Knox €19,99

2 gedachten over “Recensie: Sirenen