Recensie: Sluipend gif

Corine Hartman – Sluipend gif: uitgeverij Cargo

Over huiselijk geweld zijn meer boeken geschreven, ik blogde bijvoorbeeld onlangs nog over Achter gesloten deuren van B.A. Paris. Dat boek verhaalde over een soort van huiselijk geweld waarbij dader en slachtoffer duidelijk herkenbaar waren. In Sluipend gif van Corine Hartman is die scheidslijn dunner. Veel dunner.

Gijs en Jacqueline hebben een voor de buitenwereld perfect huwelijk. Hij is charmant, vriendelijk en betrokken bij de gemeenschap van het kleine dorp waar ze wonen. Zij is huisvrouw en vrijwilligster bij het verzorgingstehuis, spreekt nooit een kwaad woord over haar man en is gelukkig. Maar in hoeverre klopt dit beeld? Achter gesloten deuren blijken zowel Gijs als Jacqueline met zorgen te kampen. Zo is Gijs zijn baan als sociaal rechercheur bij de gemeente kwijt en moet hij nu rondkomen van een schamel inkomen als pontvaarder, en de moeder van Jacqueline is depressief en heeft al meerdere zelfmoordpogingen gedaan wanneer er kanker bij haar wordt geconstateerd.

Hun enige dochter, Hannah, is op haar achttiende het huis uit gegaan en heeft nooit meer iets van zich laten horen. Ze woont inmiddels in Frankrijk, waar ze een klein restaurant runt. Ze heeft enkel contact met haar oma. Jacqueline mist Hannah ontzettend, en is continu op zoek naar een manier om weer met haar in contact te komen. Maar thuis zijn genoeg problemen om eerst op te concentreren. Beide zijn ongelukkig, en reageren dat op elkaar af, maar waar ligt de grens?

Ik begon heel eerlijk gezegd met de verkeerde verwachtingen aan dit boek. Ik had het meer thrillerachtig verwacht, met meer spanning. En grover, zoals de Jessica Haider-reeks. Maar dit krijg je als lezer alleszins. In plaats daarvan is Sluipend gif een geduldig afwachtend boek, dat je zonder waarschuwing ineens in de houdgreep neemt en je weigert los te laten. In plaats van op de spanning in te spelen, beschrijft Hartman juist heel goed de psychologische aspecten van de situatie waarin Gijs en Jacqueline zich bevinden.

Het verhaal wordt vanuit beider perspectief verteld, en dit biedt een mooi inkijkje in beider hoofden, beider waarheid. Want er is niet een enkele waarheid, er speelt altijd meer. En dat gegeven heeft Hartman tot op de bodem toe uitgewerkt, zonder een moment te vervelen. In tegendeel juist: juist die vaagheid, de vraag hoe het nu werkelijk tussen deze man en vrouw zit, houdt je aan de pagina’s gekluisterd. Sluipend gif is een kat en muis spel tussen Gijs en Jacqueline, met als inzet hun geloofwaardigheid. Bijna alsof ze het voor jou, de lezer, doen, proberen ze elk hun gelijk te halen.

Sluipend gif is slim, ongelooflijk slim geschreven. Het biedt van alles de juiste dosis, blijft je kluisteren met de twijfel die gezaaid wordt en verwondert, verbaast en choqueert dan plots ineens zo heftig dat je alles wat je hebt gelezen gaat overdenken: welke signalen heb ik gemist? Prachtig gedaan, met continu de juiste toonzetting. Geen grammetje teveel maar constant precies genoeg gedoseerd om geloofwaardig te blijven. En dat einde: wauw. Heel knap en mooi gedaan. Dit boek blijft hangen. Heel erg hangen.

Sluipend gif – Corine Hartman