Boeken

Van lezen tot recensie

Ik gaf jullie al eerder een kijkje in mijn blogkeuken, en daar ga ik nu mee verder. Want hoe vormt zich bij mij een recensie? Hoe gaat het proces van een boek kopen/ontvangen, deze lezen tot een uitgebreide recensie op dit blog?

Een recensie komt bij mij eigenlijk via een vastgesteld patroon van stappen tot stand. Hieronder zal ik deze stappen punt voor punt bespreken:

1. Het lezen: Nadat ik een boek heb gekocht of ontvangen, duurt het -over het algemeen- niet lang voor ik deze ook daadwerkelijk opensla en me verlies in het verhaal.
  2. Het noteren: Zodra ik een boek uit heb, of soms al tijdens het lezen, schrijf ik beknopt op wat mijn bevindingen zijn, wat me opviel, wat ik mooi vond of juist minder. De ene keer beslaat dit twee bladzijdes in mijn notitieboekje, de andere keer passen mijn gedachten op één bladzijde. Het biedt me in elk geval de nodige houvast: ik kan ervoor kiezen een recensie op een later moment te schrijven, en het geeft me structuur voor de te schrijven recensie.
  3. Het concept maken voor mijn blog: Ik schrijf een recensie -bijna- nooit in één keer. Liever zorg ik ervoor dat er vast een concept klaarstaat, waarmee ik verder aan de slag kan. Als eerste zorg ik bij een recensie voor de titel, de header (naam schrijver + titel + naam uitgeverij), een foto van het boek (zie deze blogpost over o.a. mijn fotogebruik) en daaronder nog een afsluitende regel met titel + naam schrijver + prijs paperback. Ik noem altijd de prijs van een paperback, omdat ik die het prettigst vind lezen.
  4. Het invullen van het concept:  De tekst die ik in mijn notitieboekje heb geschreven, typ ik over in het concept. Ik probeer hierbij direct al zo goed mogelijk lopende zinnen te formuleren, zodat ik dit niet achteraf nog hoef te doen.
  5. Het schrijven van de recensie zelf: Hierna begint het invullen van de recensie zelf. In theorie schrijf ik één inleidende alinea, gevolgd door twee alinea’s waarin ik een samenvatting geef van het verhaal, en onder de foto besteed ik zo’n drie -een heel enkele keer meer- alinea’s aan het schrijven van mijn mening*. In de praktijk komt dit er soms ook op neer dat ik boven de foto al meningen laat doorschemeren.
  6. Het toevoegen van tags/categorieën: Ik heb een aantal vaste categorieën waar ik mee werk, namelijk: Boeken, Maandelijkse Murakami, Must reads, Persoonlijk en Recensie. Hieronder schaar ik al mijn blogposts. Persoonlijk is er het meest recent bij gekomen, en de Maandelijkse Murakami was natuurlijk een maandelijks gebruikte categorie maar staat nu op een laag pitje. Ook voeg ik tags toe. Denk aan: de naam van de schrijver, de titel van het boek, het genre, eventueel eerdere titels van dezelfde auteur etc.
  7. Het online zetten: Na het afmaken van het concept gebeurt het zelden dat ik een recensie direct online gooi. Vaak laat ik deze nog een paar dagen staan en zet ik deze via de app WordPress online. Het grote voordeel van de app ten opzichte van de site vind ik de keuze om direct te publiceren. Via internet zit ik vaak al op zoveel aanpassingen aan het artikel dat direct publiceren geen optie meer is haha!

Dat waren ze. Na het online knallen van het artikel zorg ik nog voor verspreiding via de social media, en daarmee is de kous eigenlijk af qua publicatie. Ik hoop vervolgens natuurlijk op bezoekers en reacties (lang leve bezoekers die reageren!). En nu ben ik natuurlijk schaamteloos nieuwsgierig hoe júllie recensies aanpakken: hebben jullie vaste stramienen waarbinnen jullie werken?

*= Ik kies er bewust voor geen sterren, hartjes of andere waardebeoordelingen aan mijn recensies te geven. Ik vind het niet prettig werken en het geeft vaak -vind ik- geen goede weergave over hoe ik over een boek denk. Voor degenen die wel een waardebeoordeling aan hun recensies toevoegen: niks mis mee! Het is alleen niet mijn cup of tea.

6 gedachten over “Van lezen tot recensie

1. Leuk om te lezen hoe je je recensies schrijft! :)
    Mijn proces is op sommige punten hetzelfde en op sommige wijkt hij af. Meestal maak ik na het lezen notities op mijn telefoon (schriftjes vergeet ik altijd en ik wil het onderweg kunnen doen, zodat ik alles wat me te binnen schiet kan noteren). Daarna zet ik ze in een word-document, waarna ik ze uitwerk tot een volledige recensie. Ik ben nog een beetje zoekende naar een geschikte opbouw van mijn reviews, dus het komt er meestal op neer dat ik maar wat schrijf xD. Vaak maak ik daarna een concept via de WordPress-site, waarna ik hem nog een keer doorlees voor ik hem in plan.

1. Ik ben sinds kort ook (extra) overgegaan op het maken van notities in mijn telefoon, op Evernote. Ik ben het nog aan het ontdekken maar vind het tot nu toe best leuk. En handig, want mijn telefoon heb ik vaker bij me dan mijn notitieboekje haha.