Recensie: Een charismatisch defect

Eva Kelder – Een charismatisch defect: uitgeverij Meulenhoff

Eva Kelder maakte behoorlijk indruk op me met haar debuutroman Het leek stiller dan het was. Een bloggersbijeenkomst waarbij ik Kelder ontmoette versterkte mijn postieve indruk over de roman nog verder. Nu is er dan de tweede roman. Nodeloos te zeggen, waren mijn verwachtingen hooggespannen.

In Een charismatisch defect wordt April (Anneke) in de jaren ’60 compleet, halsoverkop verliefd op de Amerikaanse Blake. Hij verkondigt een boodschap over revolutie, maar schuwt het geweld ook niet. Bij aanvang van het boek staat de groep volgers van Blake, waaronder April, op het punt een aanslag te plegen op iemand. April is op dat moment zwanger, en krijgt niet duidelijk mee wat er uiteindelijk gebeurt. Dit blijft ook voor de lezer enige tijd onduidelijk, want na dit heftige begin, verspringt het boek naar het moment waarop April, die zich dan nog Anneke noemt, Blake ontmoet, en van hem onder de indruk raakt, bij hem intrekt en met hem een commune start.

Hierbij probeert ze zich zo goed mogelijk te profileren maar de aanvankelijke aantrekkingskracht die Blake op haar had, vervaagt wanneer ze hem in zijn dagelijkse doen en laten meemaakt. Haar zeepbel spat uiteen, maar ze heeft nergens anders om heen te gaan. Dus blijft ze, met alle gevolgen van dien. Niet alleen volgt er een zwangerschap, ook is er dat ene incident, waarbij de groep overgaat op geweld. Hierover wordt nooit gesproken, en jaren later, wanneer Aprils zoon Fedja volwassen is, blijkt wat dit geheim met April heeft gedaan, hoe het haar heeft gevormd. Wanneer er plots een oude bekende opduikt, krijgt ze een tweede kans. Om alles recht te zetten, om eindelijk eens voor zichzelf te kiezen. Of is het daarvoor toch te laat?

Een charismatisch defect

Na Het leek stiller dan het was, waarin de hoofdpersoon nergens lijkt te passen, verrast Kelder opnieuw met een verhaal over een meisje dat nergens aansluiting lijkt te vinden, en die, wanneer ze die wel heeft gevonden, zich er vol op stort. Ik moest in het begin even wennen aan de insteek van het verhaal, maar toen het verhaal eenmaal begon op het punt waarop April nog Anneke is en thuis woont, kwam ik er helemaal goed in. De thuissituatie van April (zo zal ik haar blijven noemen vanaf nu) is schrijnend, met een vader die zich niet voor haar interesseert en kleineert wanneer hem dit uitkomt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ze zich vol overgave stort in de eerste de beste uitvlucht die op haar pad komt; samenzijn met de charismatische Blake. Hij is exotisch, buitenlands, verkoopt zijn waar goed en tovert met woorden. De naieve April valt als een blok voor hem, en trekt algauw bij hem in.

Vanaf dat punt verslechtert de relatie, en Kelder geeft dit minutieus maar krachtig weer. De twijfels en de onrust bij April, zeker na het geweldincident en Aprils zwangerschap, worden uitvoerig beschreven. Het tweede gedeelte van het boek, waarin April, veertig jaar later, een oude bekende tegen het lijf loopt die haar zorgvuldig opgebouwde bestaan in de war schopt, is op een eigen manier interessant, maar minder dan het eerste deel. Toch weet Kelder de aandacht vast te houden met een stijl die ik ken van Het leek stiller dan het was: poΓ«tisch, scherp, mooi en indringend. Bovendien kwamen toen meer emoties bij mij los: wat is er met April gebeurt dat ze zo’n vrouw, zo’n moeder is geworden? Kelder prikkelt, daagt uit en spoort aan tot verder lezen.

Haalt Een charismatisch defect het bij Het leek stiller dan het was? Ja en nee. Ja, omdat het net zo’n meeslepend, gevoelig en boeiend verhaal is. En nee, omdat Het leek stiller dan het was op emotioneel vlak meer tot de (mijn) verbeelding sprak. Eva Kelder bewijst met deze tweede roman hoe dan ook dat ze hier is om te blijven. Met Kelder heeft Nederland er een hele sterke, getalenteerde schrijfster bij. Ik hoop dat ze snel met een volgend boek komt.

Een charismatisch defect – Eva Kelder €18,99