Recensie: Amanda

Jelmer Jepsen – Amanda: uitgeverij Xander

Amanda is alweer de derde roman van Jelmer Jepsen. Ik las zijn eerdere boeken, Vallen als het heet is en De circusvrouw, met veel plezier en zag dan ook erg uit naar dit nieuwe verhaal. In zijn vorige boeken stonden complexe familierelaties en leugens centraal, en dat is in Amanda niet anders.

De elfjarige Amanda woont met haar vader in een achterstandswijk in Miami. Haar enige gezelschap is een boa constrictor, genaamd Gloria. Op school haalt ze weliswaar goede cijfers, maar haar schoolhoofd, mevrouw Miller, wordt gek van haar opstandige, brutale gedrag. Amanda is er niet vies van een leugentje om bestwil te vertellen, en dit brengt haar meermaals in problemen. Dan overlijdt haar vader plots. In plaats van dit aan de politie te melden, verbergt ze zijn lichaam in een vrieskist in huis, en gaat nog een volle week naar school. Ze heeft namelijk een plan. En dat heeft alles te maken met haar verloren gewaande moeder, over wie ze recentelijk nieuwe informatie heeft gevonden.

Amanda is voornemens om met Gloria naar de andere kant van Florida te reizen en haar in de natuur vrij te laten. Hierna wil ze doorreizen naar haar moeder. Maar zoals het altijd gaat met goede voornemens zijn er een aantal zaken die roet in het eten gooien. Vernuftig als ze is, weet Amanda hier steeds een mooie draai aan te geven zodat de gebeurtenissen weer in haar voordeel vallen maar dit spel kan ze maar tot bepaalde hoogte volhouden. Intussen lijkt haar missie, herenigd worden met haar moeder, steeds minder haalbaar. Ze heeft misschien ÊÊn leugen teveel verteld. Hoe red ze zich uit haar steeds benarder wordende situatie? Is het tijd om de waarheid te vertellen? Wat zal haar dat opleveren? En wordt ze nog wel geloofd, na telkens leugens te hebben verteld?

amanda

Jelmer Jepsen is er een kei in geloofwaardige, aimabele personages neer te zetten. Ik moest daarom ook even wennen aan de brutale, complexe Amanda, die zich door niemand de wet laat voorschrijven maar tegelijkertijd ontzettend kwetsbaar is en een enorme muur om zichzelf heeft opgebouwd. Het is een vroegwijs meisje, dat me afwisselend laat meeleven, dan wel irriteert. Haar manier van aanpakken, haar manier van praten; het is even omschakelen. Maar binnen korte tijd stal Amanda alsnog mijn hart. En toen ging het snel, heel erg snel. Ik bleef maar lezen, en wilde niet dat het verhaal zou eindigen.

De gebeurtenissen in het boek zijn hier en daar licht absurdistisch, wat me deed vrezen voor een Jonas Jonasson-eske opzet, maar dit viel uiteindelijk reuze mee. Jepsen zet humor in als wapen, net als Amanda dat doet, en doet dit op zo’n leuke, kordate manier dat je als lezer nog meer van Amanda gaat houden. De verhaallijn kabbelt nergens echt voort, maar er zit juist flink vaart in. Door hier en daar bovendien slim te wisselen van perspectief, voegt Jepsen nog een extra dimensie toe aan het lezen. De extra personages worden er bovendien nog iets tastbaarder door. Ze voegen elk op zich sowieso al iets bijzonders toe aan het verhaal, maar Jepsen zorgt er met de perspectieven bovendien voor dat geen van de personages in de schaduw van Amanda wordt gezet.

De afloop van het boek is mooi gedaan. Het is enigszins droevig, maar ook weer niet. Ik kan er helaas niet teveel over vertellen, maar ik kan eenieder enkel op het hart drukken deze bijzondere, grappige en ontroerende roman te lezen. Amanda is misschien wel het beste boek van Jelmer Jepsen -tot nu toe. Wat een fantastisch verhaal!

Amanda – Jelmer Jepsen â‚Ŧ19,99

6 gedachten over “Recensie: Amanda

1. Fijne en duidelijke recensie. Ik ben benieuwd hoe de schrijver de humor in zijn roman heeft verwerkt. Gelukkig schrijf je dat het niet op een kopie van Jonas Jonasson lijkt, dat scheelt haha.