Recensie: Spoorloos

Jane Casey – Spoorloos: uitgeverij Ambo Anthos

Nog niet eens zo heel lang geleden ‘ontdekte’ ik Jane Casey, en haar thrillerreeks over rechercheur Maeve Kerrigan. Dit smaakte naar meer, en dus ging ik in de bibliotheek op zoek naar meer thrillers. Zo kwam ik onlangs thuis met Spoorloos, een boek dat niet bij de Kerrigan-reeks hoort, maar los te lezen is. Een stand alone dus.

De hoofdrol in dit boek is voor Sarah. Ze is een dertiger, werkt als lerares op een particuliere meisjesschool en woont noodgedwongen bij haar moeder. Dit laatste is een situatie waar ze allerminst om heeft gevraagd, maar haar schuldgevoel dwingt haar ertoe. Toen Sarah negen jaar oud was, raakte haar broertje Charlie vermist. Zij was de laatste die hem had gezien, maar kon haar ouders niet helpen de laatste momenten met Charlie te reconstrueren of ze op het goede spoor te zetten. Haar moeder heeft haar dit nooit vergeven, en na de scheiding met haar vader bleef Sarah alleen achter met haar moeder.

Nu, ruim vijftien jaar later, verdwijnt er een meisje van de school waar Sarah lesgeeft. Het lijkt alsof het noodlot toeslaat wanneer Sarah degene is die het levenloze lichaam van haar leerling vindt. Tegen haar zin in wordt ze onderdeel van het politieonderzoek, dat geleid wordt door agenten Vickers en Blake. Sarah probeert hen zo goed mogelijk te helpen, maar kan niet voorkomen dat de verdenking ook op haar valt. Bovendien doet deze zaak haar sterk terugdenken aan de verdwijning van Charlie. Wat hebben beide zaken met elkaar te maken? En wat is Sarahs rol hierin?

Afbeeldingsresultaat voor jane casey spoorloos

Na De jacht en Na de brand, beide boeken over Maeve Kerrigan, was ik erg nieuwsgierig naar een Casey met een nieuw verhaal, met nieuwe personages. Zou deze stand alone net zo weten te intrigeren als haar Kerrigan-boeken? Het antwoord daarop is kort gezegd: ja. Absoluut. Zonder meer. Spoorloos is onderhoudend, zit bomvol plotwendingen en bovendien blijf je lang in het ongewisse over Sarah’s rol bij de ontvoering van zowel Charlie als Jenny. Die onduidelijkheid is erg aantrekkelijk. Het is duidelijk dat er een connectie is tussen de verdwijning van Charlie en de verdwijning van Jenny, maar wat? Hoe het zit, houdt Casey uitstekend vaag, zodat je tot de laatste pagina’s geboeid blijft. Als ik ergens niet tegen kan, is een voorspelbaar plot, en dat is me bij deze thriller gelukkig bespaard gebleven.

Casey wisselt daarnaast slim tussen het heden en Sarah’s jeugd, de momenten na de verdwijning van Charlie. Hierdoor blijf je op beide zaken even scherp, en is geen van de vermisten minder belangrijk. Dat Sarah als speelbal heen en weer wordt geslingerd tussen heden en verleden, komt hierdoor ook nog eens extra goed uit de voeten. De onderwerpen die Casey opvoert zijn grimmig, duister en heftig, maar ze wordt nergens vulgair of lomp. In plaats daarvan speelt ze op bijzonder aangename wijze met zowel taal, spanningsopbouw en plot. Spoorloos verleidt, op alle vlakken. En mocht het sterke plot je als lezer nog niet over de streep trekken, dan wellicht de menselijke kant van het verhaal. Sarah ontwikkelt namelijk een verliefdheid op rechercheur Blake, wat wederzijds is, maar vanwege het onderzoek en Sarah’s mogelijke rol bij de toedracht, gedoemd te mislukken.

Spoorloos houdt de gemoederen flink bezig, en dat is precies wat ik zoek in een thriller. Casey blinkt uit in plotopbouw, en weet ook met deze losse thriller de aandacht goed te vangen en vast te houden. Ik was al fan, en dat blijf ik ook. Wat kan ik zeggen? Casey kan weinig verkeerd doen in mijn ogen.

Spoorloos – Jane Casey €7,95

2 gedachten over “Recensie: Spoorloos