Recensie: Echte liefde vind je in de boekhandel

Veronica Henry – Echte liefde vind je in de boekhandel: uitgeverij Boekerij

Boeken over boeken: dat zijn zo’n beetje mijn favoriet -mits de vertelling goed is. Denk aan: De voorlezer van 6:27 van Jean-Paul Didierlaurent en Het geheim van Penumbra’s boekwinkel van Robin Sloan. Zou ook deze titel, die ik -inclusief bijbehorend T-shirt- van de uitgeverij kreeg, net zo goed bevallen?

Het verhaal draait om Emilia, die na het overlijden van haar vader Julius de boekhandel die hij runde erft. Het is haar liefde voor zowel Julius als boeken die haar motiveren om er het beste van te maken. Emilia beseft dat de boekhandel, Nightingales, niet alleen een plek is waar boeken worden verkocht, maar ook een plek is waar mensen hun hart konden luchten. Een ontmoetingsplek. De bewoners van het dorp waar de boekhandel is gevestigd dragen Julius allen een warm hart toe, en steunen Emilia na de overname waar ze maar kunnen. Maar het is lastiger dan gedacht om een boekhandel te runnen, en Emilia komt er algauw achter dat Julius de zaken niet zo goed heeft achtergelaten. En er liggen kapers op de kust.

Maar het boek draait niet enkel om Emilia. Ook de klanten, de inwoners van het dorp, spelen een belangrijke rol. Zo is er Marlowe, de beste vriend van Emilia’s vader, Sarah, de eigenaresse van het landgoed, haar tuinman Dillon, lerares Amy en Bea, een thuismoeder die op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Elk van hen heeft een verhaal, elk van hen heeft iets toe te voegen, en dit vormt een bruisend, rijkelijk gevuld boek met fijne personages en boeiende verhalen.

Echte liefde vind je in de boekhandel

Ik had in het begin van het boek moeite om me te focussen op het verhaal, juist door de enorme verscheidenheid aan verhalen. Nergens ging het nog echt de diepte in, emoties bleven oppervlakkig. Maar na enkele tientallen pagina’s kwam bij mij de omslag: ineens zat ik middenin het verhaal, snapte ik de opzet en toen..toen ging het hard. Heel hard. Wat een vaart blijkt dit boek te hebben, wat een vermakelijke verhaallijnen en plotwendingen. Toen ik het boek uiteindelijk dichtsloeg kwam één film direct bij me op: Love Actually. Ook zo’n fijne vertelling over meerdere personen wiens verhaallijnen samenkomen, in elkaar vlechten en goed aflopen. Een feelgood film, en het aangename, voldane gevoel na het kijken van de film had ik ook na het lezen van dit boek.

Henry weet elk van de personages een unieke, bijzondere stem te geven, zonder te omslachtig te worden in de verschillende verhaallijnen. Nergens wordt het onoverzichtelijk, nergens wordt het rommelig of chaotisch. Echte liefde vind je in de boekhandel is bovenal juist een boek dat je in je hart sluit, en koestert. Maar dat is niet het enige.

Naast de mooie verhaallijnen is de liefde voor boeken ook meer dan vertegenwoordigd. Er vinden erg herkenbare gesprekken in de boekhandel plaats, bijvoorbeeld over het hebben van meerdere favoriete boeken (afhankelijk van je stemming) en dit zorgde geregeld voor een grote grijns op mijn gezicht. Wat een heerlijk boek! Vooral de boekenwurmen onder ons zullen hier extra plezier mee hebben. Een must read, voor ieder die ook maar een béétje van boeken houdt.

Echte liefde vind je in de boekhandel – Veronica Henry €17,50

5 gedachten over “Recensie: Echte liefde vind je in de boekhandel