Recensie: Achter gesloten deuren

B.A. Paris – Achter gesloten deuren: uitgeverij Ambo Anthos

Huiselijk geweld wordt in vele boeken beschreven, maar zo spannend als Achter gesloten deuren komen ze niet veel. Het boek wordt op vele blogs al bejubeld en dat schiep natuurlijk verwachtingen.

Achter gesloten deuren gaat over het ogenschijnlijk perfecte huwelijk tussen Jack en Grace. Jack is charmant, knap en sympathiek, en lijkt alles voor elkaar te hebben. Grace is zijn lieftallige echtgenote, die haar man op elk vlak steunt en nooit van zijn zijde wijkt. Etentjes bij hen thuis zijn op perfecte wijze georganiseerd en ze laten beide nooit een steek vallen. Hun huwelijk lijkt volkomen in balans, ze zijn perfect op elkaar ingespeeld en nog belangrijker: ze houden van elkaar. Aanbidden elkaar, zelfs. Of..?

Het heeft geen zin om om de hete brij heen te draaien: het huwelijk van Jack en Grace is een farce. Jack is een manipulatieve, psychopathische man die het leven van Grace tot een levende hel maakt. Hij slaat haar niet, raakt haar zelfs niet aan, maar de manier waarop hij haar wel onderdrukt, is ronduit verschrikkelijk. Grace is totaal van hem afhankelijk, kan overdag niet uit huis ontsnappen, heeft geen communicatiemiddelen en Jack is haar bovendien continu tien stappen voor. Ontsnappen lijkt onmogelijk, maar Grace is erop gebrand te ontkomen aan de krankzinnige plannen van Jack. Zijn plannen behelsen namelijk niet alleen Grace, maar ook haar gehandicapte zusje Millie.

baparis

Wat een ingenieus opgezet verhaal. Het kat-en-muis-spel tussen Jack en Grace is sinister, eng en huiveringwekkend. De vraag die constant door mijn hoofd schoot was: hoe kan het dat niemand doorheeft wie of wat Jack werkelijk is, en waarom valt het niemand op dat Grace nooit ergens zonder haar echtgenoot verschijnt. Dat moet toch vraagtekens oproepen? Wat dat betreft was het -voor mij als kritische lezer- soms ietwat ongeloofwaardig. De wisseling tussen het heden en het verleden in de hoofdstukken is slim gedaan. Het voegt een extra dimensie toe aan het geheel, en zorgt ervoor dat je nog gebrander bent om te achterhalen hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren en hoe hier in vredesnaam een eind aan moet komen.

Jack is een gruwelijk, nauwgezet en intelligente man. Hij heeft alle touwtjes in handen. Maar wie hij werkelijk is, hoe hij is geworden wie hij is, dat blijft onduidelijk. Er wordt een korte verklaring gegeven in een verhaal dat hij Grace vertelt, maar dat is erg kort door de bocht. Jammer, ik had graag meer gelezen over de achtergrond van Jack. Nu blijft hij een mysterie. Dat kan goed uitpakken, maar ik had liever een paar antwoorden gehad. Het is Jack niet om Grace te doen, maar om Millie. Wat hij precies met haar wil doen, wordt niet duidelijk. Misschien maar goed ook.

De uiteindelijke overtroeving van Jack, het uiteindelijke einde, lijkt haast te simpel. Hij is zo intelligent, weet alle stappen die Grace zet zo goed van tevoren in te schatten en is zo slim in psychologische spelletjes: hoe kan zo’n sterke, gewiekste man dan toch zo eindigen? Toch is Achter gesloten deuren een razend spannende thriller, die je moeiteloos in een ademteug uitleest. Echt, ik bleef maar lezen, ik kon gewoonweg niet stoppen. Daardoor was het boek binnen twee dagen uit. Misschien is het wel iets te vlot geschreven. Het is in ieder geval wel een boek dat lang blijft hangen in je hoofd.

Achter gesloten deuren – B.A. Paris €19,99

4 gedachten over “Recensie: Achter gesloten deuren