Recensie: Het beste van Adam Sharp

Graeme Simsion – Het beste van Adam Sharp: uitgeverij Luiting Sijthoff

Na de grote successen van de Rosie-boeken is Simsion terug met een nieuw, compleet ander verhaal. Geen Rosie, geen Don, maar nieuwe personages in een liefdesverhaal waarbij muziek centraal staat.

De Adam Sharp uit de titel is een IT-er die zijn grote passie, pianospelen, heeft opgegeven. Hij leidt een middelmatig bestaan, ook in de liefde vlot het niet. Hij is al jaren samen met Claire, die ook in de IT werkt, maar de fut is er een beetje uit. Hij blinkt nergens echt in uit, en is ook niet zozeer ongelukkig als wel futloos. Wanneer hij een mailtje krijgt van zijn eerste grote liefde, Angelina, is zijn interesse dan ook direct gewekt. Angelina is een Australische actrice, en toen hij voor een IT-klus een aantal maanden in Australië verbleef, sloeg de vonk tussen hen over. Verder dan een romance van een aantal maanden is het destijds echter niet gekomen.

Adam is bijzonder geïnteresseerd om erachter te komen op welk punt in haar leven Angelina zich nu bevindt, waarom ze überhaupt contact met hem heeft opgenomen en of er nog iets tussen hen speelt, of kan spelen. Hij besluit huis en haard achter zich te laten en haar uitnodiging om naar Frankrijk te komen, te accepteren. Op zoek naar de liefde, op een tweede kans op geluk, of gewoonweg op zoek naar zichzelf. Zal Adam vinden wat hij zoekt?

Het beste van Adam Sharp

Het verhaal zelf is mooi, en hier en daar zonder meer verrassend. Er waren een aantal plottwists die ik niet zag aankomen. Hier en daar wordt het geheel zelfs ietwat ongeloofwaardig, maar wanneer het verhaal vordert, worden keuzes toch duidelijk en past het alsnog binnen het plaatje. Ik had het echter in een andere volgorde gezien. De prille liefde tussen Adam en Angelina is goed opgetekend: je voelt hun verbintenis, de liefde. Maar dit is onderhevig aan de manier waarop Simsion het verhaal vertelt.

Het is namelijk erg analyserend opgetekend. In het begin van het verhaal, als Adam terugblikt op zijn romance met Angelina, is dit begrijpelijk. Maar het is een trend die zich het hele verhaal doorzet. De analyses leiden af. Ik zie liever dat de lezer zelf conclusies kan trekken en verbanden kan leggen in plaats van dat alles continu wordt voorgekauwd. Wat dat betreft doet dit boek me denken aan De ondraaglijke lichtheid van het bestaan van Milan Kundera. Daar gebeurde dit ook geregeld, waardoor ik me minder kon concentreren op het verhaal.

Maar het grootste probleem is wellicht het succes dat Simsion met zijn Rosie-boeken had. Hij heeft zichzelf hiermee onmiskenbaar op de kaart gezet. En terecht, want zowel Het Rosie project als Het Rosie effect zijn bijzondere, grappige en originele boeken. Datzelfde level wordt mijn inziens niet gehaald in Het beste van Adam Sharp. Ik snap dat dit moeilijk is voor een schrijver: je losmaken van het concept waarmee je bekend bent geworden en iets nieuws aan je lezers presenteren. Misschien heeft het enorme succes van de Rosie-boeken het onmogelijk gemaakt om dezelfde, lyrische, gevoelens van de lezer op te roepen. Wellicht is het boek dan ook beter voor ‘nieuwe’ Simsion-lezers. Mij viel het helaas tegen.

Ik wil niet helemaal in mineur eindigen, dat verdient dit boek ook niet. Simsion is als vanouds speels, luchtig en grappig in zijn manier van schrijven. En dat hield me toch stevig aan de pagina’s gebonden. Het beste van Adam Sharp is niet het beste werk van Simsion, of de beste roman die ik onlangs las, maar het is wel een leuk boek over liefde en elkaar loslaten.

Het beste van Adam Sharp – Graeme Simsion €18,99

3 gedachten over “Recensie: Het beste van Adam Sharp

1. Hè wat jammer zeg, ik was er al een beetje bang voor. Nou ja, dan leen ik deze tussendoor een keertje uit de bibliotheek, want het klinkt niet helemaal waardeloos. Toch?