Recensie: De jacht

Jane Casey – De jacht: uitgeverij Ambo Anthos

Als ik ergens blij van word dan is dat het ontdekken van een nieuwe, getalenteerde schrijver. Ongeacht het genre. Jane Casey is een thrillerauteur die ik nog helemaal niet kende, maar waarvan haar boek De jacht al wel enige tijd op mijn leeslijst stond. Dankzij het uitstekende aanbod bij de bibliotheek kreeg ik nu de kans om te ontdekken of het inderdaad de moeite waard is.

In De jacht is er sprake van een omgekeerde wereld. Niet de politie maakt jacht op een moordenaar, maar er zit een moordenaar achter de politie aan. Het begint met het executeren van een rechercheur die na diensttijd in een geparkeerde auto door zijn borst en hoofd wordt geschoten met een jachtgeweer. Hierna volgt een meervoudige moord op leden van een ME-team die in een beruchte probleemwijk aan het werk is, het neerschieten van een mannelijke collega van een gespecialiseerd politieteam en het neersteken van een jonge politie-vrijwilligster. De jacht op de politie is geopend. Met de druk van de pers en de politiek op hun schouders storten Maeve Kerrigan, haar leidinggevende Josh Derwent en hun collega’s om de moordenaar, of moordenaars, te stoppen voor er nog meer slachtoffers vallen.

Maar hoe stop je een moordenaar als je niet weet waarom de moorden worden gepleegd, of welke collega de volgende kan zijn? De variatie in slachtoffers is dusdanig groot dat het zoekgebied onoverzichtelijk is. Toch zijn Kerrigan en Derwent vastberaden om de moordenaar te vinden, mede omdat het op enkele momenten ook heel persoonlijk wordt. Wanneer Maeve ontdekt dat er mogelijk een link bestaat met een directe collega, begint de situatie nog nijpender te worden. De race tegen de klok lijken ze te verliezen, en ze moeten alles op alles zetten om vooruitgang te boeken. Hun speurtocht leidt hen naar schietverenigingen, probleemwijken, en hogere gelederen binnen het politieapparaat. Net wanneer het erop lijkt dat er doorbraak komt, doet Maeve een ontdekking die haar positie bij de politie ernstig op het spel zet.

De jacht

Dit boek is Spannend. Met een hoofdletter, ja. Om te benadrukken hoe spannend spannend in dit geval is. Van begin tot het eind is er spanning, van begin tot het eind voel je dat er iets gaat gebeuren. En er zitten zoveel gebeurtenissen in, dat je je geen moment verveelt. Dit boek is zeer moeilijk weg te leggen. Gelukkig is het aantal gebeurtenissen nooit onoverzichtelijk, wordt het nooit teveel. Je verliest de aandacht nimmer, en het is en blijft van begin tot eind ontzettend interessant. Ik hou van rijkelijk gevulde boeken, en wat dat betreft kom ik hierbij ruimschoots aan mijn trekken. Bovendien zit er constant schot in de zaak, waardoor je je aandacht er echt bij moet houden. Heerlijk, zo’n boek waarbij je jezelf helemaal kunt verliezen in de opgezette fictieve wereld die de schrijver voor je heeft neergepend.

Ondanks dat dit niet het eerste deel is dat Casey over Maeve Kerrigan schrijft, voelt het niet alsof je ergens van wordt buitengesloten. Ik heb zoveel thrillers gelezen waarbij je toch echt voorkennis nodig hebt, voordat je je goed met je boek in een hoekje kan nestelen, maar dat was hierbij echt niet nodig. De jacht kan prima gelezen worden als losstaand boek, hoewel het me veel interessanter en belonender lijkt om ook de voorgaande delen te lezen. Dit boek voelde in ieder geval als een verademing. De jacht maakt heel nieuwsgierig naar de andere boeken over Maeve Kerrigan. Wat me meteen doet afvragen: waarom kende ik Jane Casey nog niet? Ze is een enorm talent.

Het verhaal staat als een huis, is absoluut niet voorspelbaar, verrast meermaals met bijzondere plottwists en de spanning sijpelt tussen alle zinnen door. Tel daarbij op dat Casey interessante, geloofwaardige personages heeft gecreΓ«erd en je hebt een fantastische thriller. Ik ga me verdiepen in de overige delen over Maeve Kerrigan. Dit zou weleens een nieuw favoriet thrillerpersonage kunnen worden.

De jacht – Jane Casey €15,-

6 gedachten over “Recensie: De jacht