Recensie: Mischling

Affinity Konar – Mischling: uitgeverij Signatuur

Boeken over de Tweede Wereldoorlog heb je in vele vormen en maten. Elk verhaal vertelt op eigen wijze de gruwelen, de kracht van individuen of juist de hoop die  een voorwerp als een boek kan uitstralen. Elk boek voegt iets voor mij toe, op emotioneel vlak, of juist op het gebied van kennis.

Mischling is een roman waarover ik al veel had gehoord, maar die elke keer buiten bereik bleef. Teveel andere boeken om eerst door te lezen. Tot vorige maand. Eindelijk kocht ik Mischling, en ik wilde er direct in van start. Ik was enigszins huiverig voor al teveel gruwelen, maar dat viel ontzettend mee. Mischling is het verhaal van Stacha en Perle, een Joodse tweeling met een Arisch uiterlijk (oftewel: Mischling). Na aankomst in vernietigingskamp Auschwitz belanden ze in handen van Jozef Mengele, de horrorarts van de Tweede Wereldoorlog, die wereldwijd berucht werd om zijn medische experimenten op ‘afwijkende Joden’, zoals tweelingen.

Ik was huiverig voor dit boek, omdat ik liever niet verschrikkingen en terreur wil lezen, bladzijde na bladzijde. Geen beschrijvingen van immense pijn of horror. Wat dat betreft is Mischling een uniek boek. Temidden van alle verschrikkingen waaraan de beide zusjes worden blootgesteld, is de rode draad in dit boek liefde, in plaats van haat. Om precies te zijn: de liefde tussen Stacha en Perle. Hun band is zo sterk, dat ze elkaars gedachten en gevoelens aanvoelen en -vullen. Ze ‘zien’ elkaars angsten en dromen, en zijn hiermee uniek. Zo uniek, dat Mengele zijn aandacht op hen vestigt, met verstrekkende gevolgen.

mischling

Wat ik zo ontzettend bijzonder en knap vind aan dit boek is dat het boven alles een liefdesverhaal heeft, en je daardoor ook geen ongemakkelijk gevoel krijgt tijdens het lezen. In plaats daarvan wordt je meegezogen in een ongelooflijk, krachtig en vooral ontroerend verhaal. Stacha en Perle hebben elk hun eigen manier om met de gebeurtenissen in Auschwitz om te gaan, om hun nieuwe wereld gestalte te geven, om er logica in te krijgen, voor zover mogelijk. De één vervalt in fantasieën, terwijl de ander zwelgt in schuldgevoel wegens een leugen die haar op de mouw wordt gespeld en haar -in haar ogen- voor altijd onderscheidt van haar zus.

Hoewel beide meisjes -ondanks hun overeenkomsten- qua persoonlijkheid best verschillend zijn weet Konar ze beide toch een uiterst geloofwaardige stem te geven. Hun gevoelens, hoe naief ook, zijn zo oprecht en puur beschreven, dat het kippenvel me soms op de armen stond. Een oorlog gezien door kinderogen is altijd uniek, en Konar heeft de zusjes op perfecte wijze een eigen stem gegeven. Zowel Stacha als Perle is uniek, hoewel ze zichzelf liever als eenheid zien. Dat beeld wordt aan duigen geslagen wanneer ze onderdeel worden van Mengeles ‘dierentuin’, en ze ieder verschillende experimenten en behandelingen ondergaan. De wereld waarin de tweelingzusjes leven wordt op verbijsterend nauwkeurige wijze, en met verve, beschreven. Konar beschrijft met veel liefde en gevoel welke transformatie de meisjes doormaken, en schroomt een poetische stijl niet. Gelukkig maar, want het voegt zoveel aan het verhaal toe.

Wat dat betreft is het jammer dat het einde van het boek zo uit de lucht gegrepen lijkt. Het voelt afgeraffeld, gehaast. Alsof Konar klaar was met het verhaal. Terwijl het boek juist een mooier, duidelijker einde verdient. Jammer, anders was dit in alle opzichten een perfect boek geweest. Nu bleef ik toch enigszins met een beduusd gevoel achter. Desalniettemin is Mischling een ware aanrader. Het boek is lief, teder, intens en zo indrukwekkend. Neem je tijd voor dit boek, en laat het geheel op je inwerken. Het is het meer dan waard.

Mischling – Affinity Konar €21,99

4 gedachten over “Recensie: Mischling