Recensie: Een

Sarah Crossan- Een: uitgeverij Pepper Books

Soms lees je boeken waarbij je verwachting niet erg hoog is, maar waarvan de leeservaring zelf je de adem blijkt te benemen. Eén is zo’n boek. Zo’n onverwachts, ijzersterk verhaal. Zo’n verhaal die je op je grondvesten doet schudden. Eén is zo’n boek.

In deze prachtige roman wordt het leven verteld van Tippy en Grace, een 16-jarige Siamese tweeling die vanaf de heup hun lichaam delen. De verteller is Grace. De problemen waar zij tegenaan lopen -zowel in de maatschappij als praktische zaken- en hun visie op de wereld wordt aan je gepresenteerd op een unieke wijze. In vrije versvorm vuurt Crossan het bijzondere leven van de twee meisjes op je af. Eenmaal begonnen, kan ik vast verklappen, is er geen ontsnappen meer aan. Crossan boeit direct met een luchtige maar toch indringende stijl en de meisjes zelf sluit je meteen in je hart. Grace en Tippy moeten wegens een verslechterde financiële situatie thuis noodgedwongen naar school. Daarvoor werden ze thuis onderwezen, maar de staat verstrekt het gezin geen subsidie meer. Hun moeder werkt praktisch non-stop om het gezin te onderhouden, aangezien hun vader al enige tijd werkloos is en zich vooral bezighoudt met het leegdrinken van de drankvoorraad. Ze hebben nog een jonger zusje, die ze Draak noemen, die een groot ballettalent is. Buiten dit veilige wereldje kennen ze eigenlijk niemand. Vrienden hebben ze niet.

Wanneer ze naar school gaan, verwachten ze dan ook het ergste: ze zijn per slot van rekening gewend aan ontzetting, verbazing, walging en angst bij vreemden die hen op straat zien lopen. Maar ze sluiten op dag één vriendschap met Yasmeen en Jon. Zij zijn ook buitenbeentjes, op hun eigen manier. Yasmeen omdat ze HIV heeft, en Jon omdat zijn familie arm is. Samen vormen ze een bont groepje, en de meiden stellen zich steeds iets meer open voor de buitenwereld. Maar ondertussen gaat het met hun gezondheid steeds slechter. Ze proberen dit beide te ontkennen, maar dan komt toch het keerpunt: ze moeten een beslissing nemen die hun levens voorgoed zal veranderen.

Een

Dit boek leest snel, veel te snel. De vertelvorm is er dan ook naar: vrije versvorm waardoor elke bladzijde leest als een gedicht. Uniek, voor mij althans. En een waar genot om het verhaal op deze manier te lezen. Het is uniek in vorm, uniek in details en uniek in emotie. Want juist door dingen kort -en soms zelfs zakelijk- te verwoorden, wordt het grote plaatje erachter duidelijk. “You say it best, when you say nothing at all“, zong Ronan Keating al. En dat geldt zeker ook voor Eén. Juist doordat er weinig wordt gezegd, juist doordat er weinig woorden aan worden vuilgemaakt, wordt er heel veel gezegd en gevoeld door de hoofdpersonen en hun directe omgeving. Dat is werkelijk prachtig gedaan. Op bijna achteloze wijze worden de heftigste emoties neergepend, wat de impact des te groter maakt.

Crossan schrijft op een dusdanig integere, maar tegelijk overdonderende manier, dat het je bij de strot grijpt en niet meer loslaat. Je stevent samen met Grace en Tippy op een onvermijdelijk einde af, maar dat dit zoveel impact op mijzelf zou hebben, had ik niet verwacht. Het einde heb ik met tranen over de wangen stromend gelezen. Wat een intens en naar einde, maar ook zo mooi en in lijn met het gehele verhaal schitterend beschreven. Het is Crossan gelukt om een voor ons ‘normale’ mensen (wat is normaal?) ongelooflijke situatie gestalte te geven en je te doen meeleven zonder te veroordelen. Bovendien heeft ze ervoor gezorgd dat de medische informatie die gedeeld wordt, behapbaar is. Nergens wordt het ingewikkeld, nergens wordt het te complex. De vaart blijft in het verhaal en je remt eigenlijk nergens af.

Dat het einde daar dan ineens is, is dan ook een plotselinge stop. Iets waar je niet rustig naartoe werkt maar iets wat er ineens is. Ik wilde veel meer lezen over Grace en Tippy, veel meer meeleven en -voelen. Maar helaas, aan alle mooie verhalen komen een einde. Ik kan enkel nog zeggen: Petje af, voor dit bijzondere, aangrijpende en levensechte verhaal van Crossan. Ik heb van elke letter genoten.

Eén – Sarah Crossan €16,99

3 gedachten over “Recensie: Een