Recensie: Methode 15/33

Shannon Kirk – Methode 15/33: The Crime Compagnie

Originele thrillers; ze zijn schaars want elk verhaal lijkt al eens verteld te zijn. Toch kunnen schrijvers zich onderscheiden door een opvallende invalshoek, of eigen insteek qua personages of plotontwikkeling. Maar eens in de zoveel tijd komt er een thriller langs die zo origineel is, dat deze met kop en schouders boven de andere thrillers uitsteekt. Methode 15/33 is zo’n thriller. Zal de inhoud net zo spraakmakend zijn als de opzet doet vermoeden?

Het uitgangspunt in Methode 15/33 is dat het beoogde slachtoffer lang niet zo onschuldig is als de daders vermoeden. Wat volgt is een psychologisch kat-en-muis spel. In deze psychologische thriller wordt dit gegeven briljant en tot in de puntjes beschreven door Shannon Kirk. Een tienermeisje, acht maanden zwanger, wordt midden op de dag ontvoerd. Haar ontvoerders laten meteen weten dat het hun niet om haar te doen is, maar om haar ongeboren baby. Ze wordt in een half-geblindeerd busje vervoerd naar een onbekende locatie, en daar in een kamer achtergelaten. Eten en drinken krijgt ze ruim voldoende, zij en vooral haar baby moeten natuurlijk gezond blijven. Haar ontvoerders wachten geduldig af tot de baby van zich laat horen, in de veronderstelling dat zij een weerloos, angstig meisje in gevangenschap houden.

Maar niets is minder waar. Het meisje is hoogbegaafd, uiterst gewiekst en weet als geen ander hoe ze haar emoties moet beheersen. Vanaf het moment dat ze hoort dat het haar ontvoerders om haar baby te doen is, schakelt ze over in overlevingsstand. Ze zweert wraak op haar ontvoerders, en plant ondertussen haar ontsnapping. Hiervoor classificeert ze alles in haar kamer als Voordeel. Hoe kan ze hier haar voordeel mee doen? Welk plan kan ze in werking zetten met welke voorwerpen? Met meedogenloze precisie en geduld wacht ze haar kans af.

methode1533

Ik moet bekennen: Methode 15/33 is niet een uitermate spannende thriller. Je kent als lezer bij voorbaat de uitkomst al: het meisje overleeft. Hoe het echter afloopt met haar baby, of die er ook zonder kleerscheuren vanaf komt, blijft wel de vraag. Maar de nadruk ligt meer op het psychologische aspect dan op de spanning. Die is er uiteindelijk wel, maar voert absoluut niet de boventoon. Pas wanneer de plannen van wraak en ontsnapping vorm beginnen te krijgen en uiteindelijk ook in werking worden gezet, wordt het spannend. En hoe!

De spanningsboog, die tot dat moment in zekere ruststand stond, komt strak gespannen te staan. Vanaf dat moment is het praktisch onmogelijk om het boek weg te leggen. Dit komt door de gejaagde, nieuwe manier van schrijven maar zeker ook door enkele plottwists. Ondanks de uitkomst van de ontvoering heeft Kirk toch enkele verrassingen voor haar lezers achter de hand gehouden.

Daarnaast wisselt ze slim van perspectief, waardoor je van meerdere kanten het verhaal benadert en het grote geheel zich langzaam maar zeker ontvouwt. Het oogpunt wisselt van het ‘slachtoffer’, twintig jaar later, naar Roger Liu, de FBI-agent die destijds op de zaak werd gezet. Wat mij frustreerde is dat op enkele cruciale momenten in -met name het FBI-verslag- het onderzoek de angel ineens uit het verhaal wordt gehaald door een herinnering op te halen, ineens op een zijspoor gaan zitten. Dit leidt ontzettend af, maar uiteindelijk blijkt het wel heel nuttig voor het verhaal. De motivering van agent Liu wordt hierdoor erg duidelijk, en deze herinnering is op zichzelf ook goed en spannend neergezet.

Methode 15/33 is niet zozeer een super spannende thriller maar juist een ontzettend intrigerende, slimme en originele vertelling over geweld, psyche, vechtlust en wraak. Geniaal. In alle opzichten.

Methode 15/33 – Shannon Kirk €17,95

3 gedachten over “Recensie: Methode 15/33