Recensie·Uncategorized

Recensie: Niet te filmen!

Sophie Kinsella – Niet te filmen!: uitgeverij Moon

Als een romanschrijfster een uitstapje maakt naar een ander genre kan dat op twee manieren uitpakken: ofwel het wordt een groot succes, ofwel het blijft bij een eenmalige poging. Sophie Kinsella, beroemd om haar hilarische, scherpe volwasseneromans, waagde zich aan een young adult. Welke kant buigt de weegschaal in dit geval uit?

Audrey is een getroebleerd meisje, dat een sociale angststoornis, algemene angststoornis en depressieve episodes. Dit is veroorzaakt door een groot incident op school, en heeft als gevolg dat Audrey haar dagen binnenshuis doorbrengt. Verborgen achter een zwarte zonnebril observeert ze de wereld, zonder hieraan deel te nemen. Door haar ogen maak je als lezer kennis met haar vader en moeder – vader: rustig type die de leiding over het gezin aan zijn vrouw overlaat, moeder: bazig type die zich angsten en theorieen laat aanpraten door de buitenwereld, aangaande de opvoeding van haar kinderen en ze daardoor blootstelt aan ‘krankzinnige’ ideeen en opvattingen- en haar broertjes Frank en Felix. Felix is vier jaar oud en bekijkt de wereld met constant enthousiast verbazing. Frank is niet eens zoveel jonger dan Audrey en is gameverslaafd. Althans, volgens zijn moeder.

Hij is verwikkeld in één bepaald spel, en vormt samen met zijn vriend Linus een team. Linus weet de aandacht te trekken van de zeer schuwe Audrey, en hoewel ze in eerste instantie paniekaanvallen krijgt van de gedachte hem te zien, is ze ook nieuwsgierig naar hem. Via briefjes krijgen ze contact, en Linus lijkt de enige te zijn die haar situatie enigszins begrijpt. Maar er komt een dag dat ze weer naar buiten moet, naar school, zelfs. En daar ziet Audrey als een blok tegenop. Hoe kan ze beter worden als ze de buitenwereld niet kan vertrouwen? Te midden van de chaos van haar gezin moet Audrey beter zien te worden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Wanneer ze van haar therapeut de opdracht krijgt haar thuis te filmen, begint er eindelijk schot in de zaak te komen, maar of dit echt verbetering is of schijn, zal moeten blijken.

niettefilmen

De weegschaal slaat voor Sophie Kinsella door naar een succes, een groots, enorm succes. Wat een fantastisch, leuk, grappig en vermakelijk verhaal is Niet te filmen!. Hoofdpersoon Audrey is leuk, scherp en gevat, maar niet té. Dat kom ik in young adults namelijk wel geregeld tegen: jongeren met het brein van een volwassene, en dito uitspraken en analyses. Wat dat betreft heeft Kinsella zich niet laten beïnvloeden en is ze trouw gebleven aan het tienerbrein. Of in ieder geval: het doorsnee tienerbrein. Haar personages zijn echt, en niet te overtrokken. Oke, behalve de moeder van Audrey. Wat een figuur! Maar dat is in dit geval juist erg fijn. Haar dwaze, krankzinnige plannen en acties maken Niet te filmen! des te leuker en grappiger. Knotsgekke dialogen, hysterische taferelen; Kinsella schenkt hier haar befaamde dosis humor overheen en het eindresultaat is een enorm grappig boek.

Ik heb meerdere malen hardop gelachen. Echt gelachen, geen gegrinnik, echt lachen. De humor is subliem. Gevat, scherp en droog. Met name Frank, Audreys broer, weet meermaals de show te stelen door zijn geniale confrontaties met hun moeder. Het komt zo bekend voor, en maakt tegelijk lichtelijk huiverig voor mijn eigen toekomst als moeder: wat als ik ook zulke confrontaties met mijn kinderen krijg? Tel daarbij op dat Kinsella in onnavolgbaar snelle, fijne stijl schrijft en je hebt een boek dat mijn volle aandacht had. Vanaf de eerste pagina, tot de laatste.

Wat bij boeken als deze altijd zo ontzettend jammer is, is dat ze veel te snel uit zijn. Ik ben er op woensdagavond in begonnen, en was donderdagmiddag klaar. Dat is veel te snel. Daarom bij deze een verzoek aan de uitgever: Kan Sophie Kinsella alsjeblieft vaker een uitstapje naar het young adult-genre maken? Dan kan ik me opnieuw verlekkeren aan haar humor, inzichten en personages.

Niet te filmen! – Sophie Kinsella €17,50

2 gedachten over “Recensie: Niet te filmen!