Recensie: De hitte van de hel

Gard Sveen – De hitte van de hel: uitgeverij A.W. Bruna

Gard Sveen boekte grote successen met zijn eerste thriller, De doden hebben geen verhaal. Hij won de Gouden Revolver, de prijs voor Beste Noorse thriller, en de Glazen Sleutel, voor de beste thriller van heel Scandinavië. Hoewel ik dit boek nog moet lezen, besloot ik wel mee te doen aan de blogtour van A.W. Bruna. Het verhaal van deze tweede thriller, opnieuw over rechercheur Tommy Bergmann, sprak me namelijk meteen aan.

In dit verhaal wordt Bergmann geconfronteerd met een zaak uit het begin van zijn carriere. Toen werd een jong meisje gruwelijk verminkt aangetroffen. Ze overleefde haar verwondingen niet, en na een grondig onderzoek werd Anders Rask voor deze moord, maar ook andere moorden op jonge prostituees, veroordeeld. Elisabeth,  de moeder van het laatste moordslachtoffer, is er echter van overtuigd dat Rask de dader niet is, maar spreekt dit nooit uit. Wanneer opnieuw een verminkte, jonge prostituee wordt aangetroffen, doet dit Bergmann direct denken aan de heftige zaak van ruim twintig jaar geleden. Dit slachtoffer is echter nog –zij het minimaal- bij bewustzijn en mompelt steeds hetzelfde: Edle Maria.

Wat ze hiermee bedoelt, weet de politie niet, en ze laten het dan ook rusten. Dan mengt Rask zich in de zaak: hij pleit voor vrijspraak van de moord op het jonge meisje, twintig jaar daarvoor. Om te voorkomen dat er een groots schandaal gebeurt, doet de politie zelf opnieuw onderzoek naar de moordzaak. Bergmann wordt op de zaak gezet, en samen met collega Susanne Bech duikt hij in het verleden. Net als het onderzoek begint te vlotten, ontsnapt Rask. Alles moet op alles gezet worden om te achterhalen wie werkelijk achter de moorden zat: was het Rask of toch een ander? Of had hij hulp van een tweede persoon? Naarmate de tijd verstrijkt, blijkt Bergmann nauwer betrokken dan hem lief is.

helhitte

Het verhaal zelf is erg interessant. Het idee dat een veroordeelde kindermisbruiker en moordenaar wellicht toch onschuldig is, wat dus inhoudt dat de ware moordenaar nog vrij rondloopt, is altijd een huiveringwekkend scenario. Wat Sveen echter doet is het de twee hoofdpersonen van de politie zich persoonlijk laten aantrekken. Hun beschrijvingen van het ongemak wat ze ervaren, het dreigende gevoel van onheil, werkt verslavend. De stress waaronder ze gebukt gaan is voelbaar. De psyche van de personages is goed gedaan. De onrust, waanbeelden, angsten en vermoedens worden uitstekend onder woorden gebracht en zorgen voor een beklemmend gevoel.

Toch had ik bij aanvang van het lezen moeite om echt goed in het verhaal te komen, me erdoor te laten verzwelgen. Maar het is mede door deze dicht op de huid-beschrijvingen dat ik de tweede helft van het boek de onrust van de personages over begon te nemen. Ik moest en zou weten hoe het verder ging, ik werd koortsachtig. En de ontknoping is akelig goed gedaan. Ik baalde oprecht dat het boek uit was, dat er geen verder verloop is. Voorlopig. Want dat er een nieuw Bergmann-boek volgt, is nu al zeker door het open einde. Dit is echt een knap staaltje schrijven, en Sveen zet zichzelf hiermee op bijzondere wijze in de schijnwerper. Ik hoop op een vlug vervolg, zodat ik niet al te lang meer met dit onafgemaakte verhaal in mijn hoofd zit.

Zo’n beetje elke thriller heeft tegenwoordig een getroebleerde held. Maar De hitte van de hel spant wel de kroon. Tommy is een opmerkelijk maar ook erg naar persoon. Hij mishandelde zijn vriendin. Dit wordt vrijwel direct aan de lezer gepresteerd. Eerst vroeg ik me af wat hiervan de toegevoegde waarde was, maar langzaam maar zeker blijkt dat dit gegeven met de zaak te maken heeft. Wat en hoe, dat blijft lang de vraag maar het voert, net als de andere factoren, de spanning wel verder op. Wat dat betreft is De hitte van de hel een goede, sterke thriller die helaas wat langzaam op gang komt maar wanneer deze echter goed op stoom is, is er ook geen houden meer aan: wat een spanning! Weet dus waar je aan begint, want eenmaal verwikkeld in het plot, is het moeilijk ontsnappen. Jullie zijn gewaarschuwd.

De hitte van de hel – Gard Sveen €19,99

Ik lees dit boek voor een blogtour van uitgeverij A.W. Bruna. Lees hier de recensies van de andere bloggers, én een leesfragment!

Een gedachte over “Recensie: De hitte van de hel