Recensie: Lieve ik

Petra Kruijt – Lieve ik: uitgeverij Kok

Tien jaar na hun Havo-examen valt er bij zowel Hanneke als Polly een brief op de mat. Het is een brief van hun 18-jarige ik, geschreven aan henzelf, tien jaar later. De brieven zijn voor beide confronterend. Ze blijken namelijk niet het leven te leiden wat ze voor ogen hadden. Hanneke droomde altijd van een eigen kledingwinkel, maar werkt in plaats daarvan al jaren als secretaresse op hetzelfde accountantskantoor. Polly droomde ervan om kledingontwerpster te worden maar is teveel een losbol om zich op haar droom te storten. In plaats daarvan woont ze in een antikraak-woning waar ze bijna uit moet, en heeft ze steeds tijdelijke baantjes. De brief die ze ontvangt is voor Polly dan ook aanleiding om weer contact op te nemen met Hanneke.

Ze ontmoeten elkaar en blijken nog steeds dezelfde dromen te hebben. De vriendinnen besluiten dan ook om ervoor te gaan: hun droom waar maken. Ze gaan een eigen kledingwinkel openen. In hartje Zwolle. Het plan is om hier geen high street mode te verkopen, maar exclusieve topstukken te presenteren, als in een galerie. Bovendien zal Polly werken aan haar eigen kledinglijn, die ook in de winkel gepresenteerd wordt. De dames gaan enthousiast van start, maar hun personages blijken wel heel verschillend te zijn. Polly is de creatieveling, Hanneke de ondernemer. Is dit een goede mix, of het recept voor een ramp? En dan is er nog de liefde. Zal het ze lukken eindelijk op alle fronten gelukkig te worden en de belofte aan hun 18-jarige zelf inlossen?

Wat een leuk en lief boek! Lieve ik is echt een aantrekkelijk verhaal. Het is origineel van opzet, en de verhaallijnen blijven leuk en onderhoudend. Wat ik vooral leuk vind is dat het nu eens niet over liefde gaat, maar dat andere thema’s belangrijk zijn. Thema’s als vriendschap, innerlijke kracht en doorzettingsvermogen. En dat is verfrissend in een wereld vol liefdesromans. Wat dat betreft is Petra Kruijt een fijne schrijfster, want ook bij haar meest bekende roman Laat me jou zijn, is liefde niet het hoofdthema. En dat werkt heel goed. Net als Laat me jou zijn is ook Lieve ik een heerlijk boek, dat lekker leest. Echt lekker leest. De dialogen zijn leuk, goed opgebouwd en bij vlagen ook erg grappig, zonder te grappig te willen zijn.
Zowel Polly als Hanneke zijn leuke personages. Erg verschillend, maar dat maakt de mix juist ook zo leuk. Bovendien zijn ze beide evengoed opgetekend door Kruijt. Polly sneeuwt Hanneke niet onder, of andersom. En dat is prettig, dat er geen dominant personage wordt opgevoerd. Dit maakt ze levensecht, en het verhaal des te aangenamer. De dynamiek tussen Polly en Hanneke is goed verwoord, en vormt een aangename rode draad. Het boek heeft daarnaast  een motiverende uitwerking op me: het starten van een eigen onderneming, het heft in eigen handen nemen en schepen achter je verbranden: het zorgt voor een hoog wil-ik-ook-gevoel.

Eigenlijk rest me niks anders te zeggen dan dat Lieve ik gewoon lekker genieten is. Het is geen boek waar je diep over na moet denken, maar gewoon een heerlijke roman waar je lekker bij kunt wegdromen. En geef nou toe: dat willen we allemaal weleens, toch?

Lieve ik – Petra Kruijt €10,95

4 gedachten over “Recensie: Lieve ik